Thinking routine and the incorporation of ICT as an innovative methodology in the teaching of mathematics

Rutina de pensamiento y la incorporación de las Tic

Authors

  • María Irene Vasquez Villacis Universidad de Especialisades Espiritu Santo
  • Dimas Geovanny Vera Pisco Universidad de Especialidades Espíritu Santo
  • Diego Renato Sornoza Parrales Universidad Estatal del Sur de Manabí́

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v25i2.1107

Keywords:

Thinking routines, Information and Communication Technologies, Quadratic Function, Pretest, Posttest

Abstract

Thinking routines are simple practices to achieve specific purposes in an efficient and viable way, which evolve with use, becoming builders of culture, designed to develop thinking skills, in the mathematics teaching process there is a prevalence of didactic procedures traditionalists, which is why it is necessary to implement methodologies that activate skills such as understanding, reasoning and solving, which promote critical and deep thinking. The objective of this research is to verify the effect of the use of thinking routines and the incorporation of ICT on the performance of students at a Higher Education Institution. The study has a quantitative approach, of a longitudinal quasi-experimental type, carried out on a sample chosen by convenience, with a non-random accidental sampling. As data collection instruments, a diagnostic test - Pretest and a final test - Posttest were applied. The final results revealed a significant improvement in the students' performance when comparing the results of the Pretest and Posttest, showing a predominance of positive ranges over negative ones, showing that all students experienced some change in their scores. It is concluded that the use of thinking routines and the incorporation of ICT in the teaching of the quadratic function is an effective strategy to improve the academic performance of students. It is suggested for future research to analyze the implementation of thinking routines in two different themes or subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo Andrade, Barreto Tovar, & Romero Rincón. (2020). Planteamiento de hipótesis desde la transformación de la práctica pedagógica. Revista Historia de la Educación Colombiana. https://doi.org/https://doi.org/10.22267/rhec.202424.76

Balladares Burgos, J., & Chiliquinga Campos, F. (2020). Rutinas de pensamiento: Un proceso innovador en la. REvista Andina de Educación, 62. https://doi.org/https://doi.org/10.32719/26312816.2020.3.1.9

Botero Escobar, Á. (2020). Uso de las tecnologías de información y comunicación como herramienta potenciadora del aprendizaje significativo de las matemáticas. Kénosis. Entre lecturas y lógicas, 8(15), 260-292. https://doi.org/https://doi.org/10.47286/23461209.372

Chiliquinga Campos, F., & Balladares Burgos, J. (2020). Rutinas de pensamiento: Un proceso innovador en la enseñanza de las matemáticas. Revista Andina de Educación, 1. https://doi.org/https://doi.org/10.32719/26312816.2020.3.1.9

Chiliquinga, & Balladares. (2020). Rutinas de pensamiento: Un proceso innovador en la enseñanza de la Matemática. Revista Andina De Educación,, 3(1). https://doi.org/https://doi.org/10.32719/26312816.2020.3.1.9

Endara Crespata, E., Proaño Alulema, R., & Peñafiel Gaibor, V. (2022). Las estrategias metodológicas y funciones cuadráticas. AlfaPublicaciones, 4(3.1), 516 – 532. https://doi.org/https://doi.org/10.33262/ap.v4i3.1.277

Espinoza, H. (2002). Funciones en contexto. Pearson Educación de México.

Gómez Nuñez, Muñoz, C., & Torregrosa. (2020). Manual para investigar en educación. Guia para orientadores y docentes indagadores.

González Ascencio , B. J. (2024). Crítica de modelos didácticos basados en proyectos para la enseñanza de matemáticas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 4902 - 4917. https://doi.org/https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10906

Hernández Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Lanuza Saavedra, E. (2020). Tecnologías de la información y comunicación (TIC) integradas en estrategias didácticas innovadoras que faciliten procesos de enseñanza aprendizaje en la unidad de funciones de Matemática General, FAREM Estelí. Revista Científica de FAREM-Estelí(36), 22–36. https://doi.org/https://doi.org/10.5377/farem.v0i36.10609

Llerena Aguilar, P., Yanchatipán Sangoquiza, A., Pallo Silva, L., Mora Velasco, V., Guato Caña, L., Llerena Aguilar, V., Terán Zavala, E., Mayorga Alulema, M., Lara Robayo , C., & Villacis Torres , M. (2023). Metodologías innovadoras basadas en el aprendizaje basado en retos y problemas: una mirada a la mejora de la competencia lógico matemática. Dominio De Las Ciencias, 9(4), 1266-1280. https://doi.org/https://doi.org/10.23857/dc.v9i4.3650

Ortiz, E., Ortega, M., & Villamizar, F. (2020). Experiencia didáctica para la introducción de la función cuadrática en nivel secundaria a parir de la modelización de un fenómeno físico con las tecnologías digitales. El Cálculo y su Enseñanza, Enseñanza de las Ciencias y la Matemática. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/104704068/489552212-libre.pdf?1690991648=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DExperiencia_didactica_para_la_introducci.pdf&Expires=1722105161&Signature=ZgKhC5NJFa6rhaVwsxkTk6AD12bsFZw2lohco9vxexn9N6nSmfu

Santillán Espinoza, D., Allauca Pancho, F., Inca Falconí, A., & Santillán Lima, J. (2024). Tecnologías de la información y comunicación (TIC) en la enseñanza de la matemática: reflexiones teóricas. Revista De Estudios Interdisciplinarios En Ciencias Sociales, 25(3), 763-782. https://doi.org/https://doi.org/10.36390/telos253.13

Tapia Arevalo, Ruiz Rodriguez, Serramo Torres, & Bejarano Naula. (2024). Rutinas del pensamiento en la educación Stem: promoviendo el pensamiento lógico y analítico. Revista cientifica dominio de las ciencias. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3758

Valencia Velasco, F., & Guevara Viscaino, C. (2020). Uso de las TIC en procesos de aprendizaje de matemática, en estudiantes de básica superior. REvista Cientifica Dominio de las Ciencias. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1279

Valencia Velasco, F., & Guevara Vizcaíno, C. (2020). Uso de las TIC en procesos de aprendizaje de matemática, en estudiantes de básica superior. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 6(3), 157-176. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1279

Vera Pisco, D. G., Zambrano Choez, A., & Loor Parraga, A. (2023). Desafios de la educación matematica en estudiantes universitario. Revisat peruana de investigación e innovación educativa, 3, 1. https://doi.org/https://doi.org/10.15381/rpiiedu.v3i1.23643

Villa Ochoa, J., & Ruiz Vahos, H. (2019). Modelación en educación matemática:una mirada desde los lineamientos y estándares curriculares colombianos. https://doi.org/https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/102/202

Villalva, E., Molina, R., Palacios, F., & Villalva, M. (2020). Las TICs como recurso para optimizar los procesos de enseñanza aprendizaje en la Facultad de Ciencias Matemáticas de la Universidad de Guayaquil (Ecuador). Revista Espacio, 41(46), 274-280. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n46p23

Published

2024-12-31

How to Cite

Vasquez Villacis, M. I., Vera Pisco, D. G., & Sornoza Parrales, D. R. (2024). Thinking routine and the incorporation of ICT as an innovative methodology in the teaching of mathematics: Rutina de pensamiento y la incorporación de las Tic . Sinapsis, 25(2). https://doi.org/10.37117/s.v25i2.1107
Share |