Gamification: Methodological strategy for literacy skill development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v21i1.604

Keywords:

Keywords: Playful learning; methodological strategies; gamification; reading-writing; digital resources.

Abstract

Abstract

Gamification: Methodological strategy for literacy skill development

The inadequate use of gamification strategies in educational environments limits the correct performance of children in reading and writing skills; therefore, this research addresses the contribution of gamification strategies in the development of reading and writing skills. The work was based on a descriptive qualitative-quantitative approach, applying the instruments of an interview to an expert, a survey to 25 teachers and an observation rubric to 40 third grade students. Analytical, deductive and statistical methods were used to collect and process information. The results showed that by implementing gamification, the learning of reading and writing is at a satisfactory level; however, its implementation is scarce in the educational practice of the teachers under study. In fact, gamification strategies applied to the reading and writing skills generate a positive impact, allowing the teacher to increase attention and motivation in the learning process of the students, valuing their effort and generating an environment conducive to teamwork, so it is necessary that the educator is immersed in the digital context to raise their skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Español Español, Universidad San Gregorio de Portoviejo

Abstract

Gamification: Methodological strategy for literacy skill development

The inadequate use of gamification strategies in educational environments limits the correct performance of children in reading and writing skills; therefore, this research addresses the contribution of gamification strategies in the development of reading and writing skills. The work was based on a descriptive qualitative-quantitative approach, applying the instruments of an interview to an expert, a survey to 25 teachers and an observation rubric to 40 third grade students. Analytical, deductive and statistical methods were used to collect and process information. The results showed that by implementing gamification, the learning of reading and writing is at a satisfactory level; however, its implementation is scarce in the educational practice of the teachers under study. In fact, gamification strategies applied to the reading and writing skills generate a positive impact, allowing the teacher to increase attention and motivation in the learning process of the students, valuing their effort and generating an environment conducive to teamwork, so it is necessary that the educator is immersed in the digital context to raise their skills.

References

Abril Iza, M. F. (2020). El uso de la Gamificacion como estrategia didáctica en los niños con Tdah. Master's Thesis, Universidad Tecnológica Indoaméricana .

Achig Ronquillo , J. L. (2020). Diseño de un software didáctico, en el área de Lengua y Literatura para mejorar la comprensión lectora, en los estudiantes de Cuarto Grado de EGB de la Escuela Experimental Pedagógica “República De Venezuela” en el Año Lectivo 2019–2020 . Quito: Universidad Central Del Ecuador.

Aguilera Meza, C. K., Santos Loor, C. P., Pinargote Párraga, B. A., & Erazo Delgado, J. R. (2020). Gamificación: Estrategia didáctica motivadora en el proceso de enseñanza-aprendizaje del Primer Grado de Educación Básica. Revista Cognosis, 5(2), 51-70.

Avecillas, J. (2017). Reflexiones sobre la nueva didáctica de la Lengua y Literatura. Revista Científica Runae, 155-168. Obtenido De Http://Repositorio.Unae.Edu.Ec/Bitstream/56000/245/1/Runae%20n%C2%B01%20155-168.Pdf

Contreras Espinosa, R. S., & Eguia, J. (2016). Gamificación en aulas universitarias. Barcelona: Bellaterra: Institut de la Comunicació, Universitat Autònoma De Barcelona. Obtenido de Https://Incom.Uab.Cat/Publicacions/Downloads/Ebook10/Ebook_IncomUab_10.Pdf#Page=11

Coox Nieve, G. A., & Solorzano Domínguez, V. E. (2017). Influencia de la lectoescritura en el desempeño escolar en los niños de Cuarto Grado paralelo "C" de "Dr. Luis Aveiga Barberan" Zona 4, del Distrito 13d07, de la provincia de Manabí, cantón El Carmen, en el periodo lectivo 2014-2015. Santo Domingo: Universidad de Guayaquil.

Farrach Úbeda, G. A. (2021). Estrategias Metodológicas para fomentar la comprensión lectora. Revista Cientifica De Farem-Estelí, 5-19.

Guevara Vizcaíno, C. (2018). Estrategias de Gamificación aplicadas al desarrollo de competencias digitales docentes. Guayaquil: Universidad Casa Grande. Departamento de posgrado.

Lara Micolta, R. M. (2020). Gamificación como estrategia de motivación en el proceso de enseñanza aprendizaje. Esmeraldas: Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

López López, M. Y. (2019). La importancia de la Gamificación como Técnica de enseñanza aprendizaje a nivel superior. Insigne Visual, 49-57. Obtenido de Http://Www.Apps.Buap.Mx/Ojs3/Index.Php/Insigne/Article/Viewfile/1442/1046

Ministerio De Educación. (16 De Marzo De 2019). Ministerio de Educación-Currículo. obtenido de Https://Educacion.Gob.Ec/Curriculo-Lengua-Literatura/

Peñas Moreno, M. C., Garcia-Herrera, D. G., Guevara-Vizcaíno, C. F., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Gamificación en Centros de desarrollo infantil. Revista arbitrada interdisciplinaria Koinonía.

Quizhpi Lupercio, L. P. (2018). La estrategia de gamificación y El proceso de aprendizaje. Ambato: Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación.Maestría en Informática Educativa.

Tenesaca Orellana , M. E. (2020). La Gamificación como estrategia didáctica para el Fortalecimiento de la lectura comprensiva a nivel literal, en niños de Quinto Año de EGB de la Escuela “Gabriel Arsenio Ullauri” de la parroquia Cumbe . Azogues: (Bachelor's Thesis, Universidad Nacional de Educación del Ecuador).

Zapata Vega, Z. M. (2019). Estrategias metodológicas de la gamificacion en el aprendizaje . Guayaquil: Bachelor's Thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de filosofía, letras y Ciencias de la Educación.

Zúmel Herrero, A. (2019). Lectoescritura en el primer ciclo de educación primaria. Palencia: Facultad de Educación de Palencia.

Published

2022-06-30

How to Cite

Pin Neira, M. C., & Carrión Mieles, J. E. (2022). Gamification: Methodological strategy for literacy skill development. Sinapsis, 21(1). https://doi.org/10.37117/s.v21i1.604

Issue

Section

Social Sciences and Education
Share |