Español

Español

Authors

  • Jorge Enrique Ordoñez García Universidad Técnica de Manabí
  • Español Español Español

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v26i1.1142

Keywords:

Español, English

Abstract

This present article addresses the use of technological tools through the gamification strategy in the teaching of differential calculus, specifically in applications of the derivative of a function such as local extremes, monotony, inflection point and concavity. The study was carried out at the Guayaquil Fiscal Educational Unit, with 60 third-year high school students between science and computer science and 8 teachers from the area to validate information by experts. The research combined qualitative and quantitative approaches, which frame mathematics education and the use of GeoGebra, Maple and Matlab tools to improve student learning and motivation. The methodology used is quantitative and experimental, since the activities designed are interactive and practical using the aforementioned tools. In addition, the effectiveness was evaluated through surveys and analysis of academic results, significantly favoring the conceptual understanding of these contents, allowing to graphically visualize abstract properties of the functions and encouraging the active participation of students, in addition to an increase in motivation and interest towards learning the applications of derivatives, proving to be an effective strategy to address educational challenges in topics of this discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barroso, M., Castillo, J. y Rodríguez, L. (2020). Uso de herramientas tecnológicas en el aprendizaje del cálculo. Revista de Educación Matemática, 12 (3), 45-62.

Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., y Nacke, L. (2011). De los elementos de diseño de juegos a la gamificación: definición de "gamificación". Actas de la 15.ª Conferencia académica internacional MindTrek , 9-15.

Flores, J., & Martínez, P. (2021). Efectos de la gamificación en la educación matemática: Un análisis de caso. Revista de aprendizaje interactivo, 5 (1), 20-35.

García, A., & López, M. (2019). Estrategias innovadoras en la enseñanza del cálculo diferencial. Revista de Pedagogía Matemática, 14 (2), 30-50.

Moreno, S., Sánchez, R. y Pérez, L. (2022). Integración de herramientas digitales en el aula de matemáticas: Maple y GeoGebra en el análisis de derivadas. Revista Internacional de Tecnología Educativa, 18 (4), 71-83.

Sánchez, E., Ramírez, F., & Gutiérrez, H. (2018). La gamificación como herramienta motivacional en el aprendizaje del cálculo. Revista de Innovación Educativa, 10 (2), 25-40.

Acevedo, L. (2020). Enseñanza del cálculo mediante plataformas digitales: Una revisión sistemática. Revista de Tecnología Educativa, 15 (3), 33-48.

Rodríguez, P., & Gómez, R. (2017). Tecnología y educación matemática: Retos y oportunidades. Revista Latinoamericana de Educación Matemática, 19 (1), 40-55.

Hernández, C. (2021). Aplicación de GeoGebra en la enseñanza de funciones y derivadas: Un estudio experimental. Revista Científica de Educación Matemática, 8 (2), 60-75.

Gutiérrez, J., & Pacheco, E. (2018). Percepción estudiantil sobre el uso de Maple en el cálculo diferencial. Revista de Matemáticas Aplicadas, 11 (1), 50-67.

Pérez, V., & Salinas, J. (2021). Innovación educativa en matemáticas: Gamificación en el aprendizaje de derivados. Revista de Innovación Docente, 9 (4), 120-130.

Ortega, F. (2019). Comparativa entre Matlab y GeoGebra en la enseñanza del cálculo. Revista de Educación Matemática, 14 (3), 85-100.

Fernández, H., & Delgado, M. (2020). Impacto de la gamificación en la enseñanza de ciencias exactas. Revista Internacional de Educación STEM, 7 (2), 15-25.

Ramírez, L., & Campos, T. (2019). Beneficios de la gamificación en el aprendizaje interactivo. Revista de Educación Superior, 6 (4), 45-62.

Pico, UCD y Álava, LAR (2018). Asistencia de softwares matemáticos en el estudio de cálculo diferencial en estudiantes de ingeniería: Asistencia de software matemático en el estudio de cálculo diferencial en estudiantes de ingeniería. Revista Bases de la Ciencia , 3 (2), 61–76

Published

2025-06-30

How to Cite

Ordoñez García, J. E., & Durán Pico, U. C. (2025). Español: Español. Sinapsis, 26(1). https://doi.org/10.37117/s.v26i1.1142

Most read articles by the same author(s)