Quantitative-qualitative perspective of continuous training programs in modalities, face-to-face ESPE-MINEDUC and virtual MINEDUC

Authors

  • Joe dik González, MSc iess
  • Milton Rodrigo Iza, MSc Profesional independiente
  • Roberth Hernán Bracero, MSc. Profesional independiente

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v1i14.169

Keywords:

Educational quality, Continuous training programs; Modalities of study

Abstract

In the following investigation, two realities are confronted; On the one hand, the experience of the Polytechnic School of the Army (ESPE) as a higher education institution executing the continuous training program in face-to-face mode, in agreement with the Secretariat of Higher Education Science and Technology (SENESCYT) and, on the other hand, the Ministry of Education and Culture (MINEDUC), using the new information and communication technologies in the development of continuous training programs, currently executed to train teachers in virtual mode. For the comparison of these two realities resulting from the modalities expressed, it is necessary to apply reagents (surveys) to various actors such as: trained teachers, teachers in the training process and administrators of said programs. Thus, a comparative-qualitative research is carried out with post-test analysis of the study variables. In the results, the researchers discover favorable and unfavorable situations, conditioned in aspects of cultural and ethical nature of the users or trained teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andersen, J. (1979). Teacher immediacy as a predictor of teaching effectiveness, en D. Nimmo (Ed.),

Communication yearbook. New Brunswick, Transaction Books, 543-559.

Beetham, H. y Sharpe, R. (Eds.). (2013). Repensando la pedagogía para una era digital: diseñando para el aprendizaje del siglo XXI. Routledge.

Braslaski, C. (2004). Diez Factores para una educación de calidad para todos en el siglo XXI. Madrid: Fundación Santillana.

Constituyente, E. A. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Recuperado de http://186.46.236.196/bitstream/39000/638/1/NN-001-Constituci%C3%B3n.pdf

De La Cruz, G. & Gamboa, F. (2005). Exploración del aprendizaje de los estudiantes hacienda uso de los ambientes colaborativos: Enseñando inteligencia artificial. Recuperado de http://www.utpl.edu.ec/ried/images/pdfs/vol8-1-2/exploracion aprendizaje.pdf

Fernández, M. (2003). Desarrollo de un ambiente virtual de aprendizaje en salud pública, Disertación doctoral no publicada, Nova Southeastern University, Fort Lau-derdale, Florida, EE.UU.

García-Pérez, R., García, O., Sánchez, R. y Catalán, M. (2014). Satisfacción del alumno universitario en aprendizajes colaborativos mediados por las TIC. Enseñanza recíproca online presencial, en Metodologías de aprendizaje colaborativo a través de las tecnologías(Vol. 178).Ediciones Universidad de Salamanca.

Garrison, D. R. (2011). E-learning en el siglo XXI: Un marco para la investigación y la práctica. Taylor & Francis.

Grisolía, C.M. & CORRAL, M. C. (2005). Experiencia de capacitación virtual. Recuperado de http//salvador.edu-ar

Hamada, M (2007). An integrated virtual environment. Technology for E-learning an Digital Antertainment, 12(2), 422-432

Lavín, S.; S. Del Solar; M. Fischer y J.C. Ibarra (2002): La Propuesta CIGA: Gestión de Calidad para Instituciones Educativas, LOM Ediciones, Chile.

McAuley, A., Stewart, B., Siemens, G. Y Cormier, D. (2010). In the open: The MOOC model for digital practice. SSHRC Application, Knowledge Synthesis for the Digital Economy. Disponible en:https://oerknowledgecloud.org/sites/oerknowledgecloud.org/files/MOOC_Final_0.pdf

Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información, (2014). Recuperado: https://www.telecomunicaciones.gob.ec/ecuador-redujo-el-analfabetismo-digital/

Ministerio de Educación, (2008). Otro Año De Revolución Educativa Recuperadode:https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2012/08/Rendicion_20081.pdf

Siliceo, A. (2004). Capacitación y Desarrollo del Personal. México: Limusa Noriega Editores.

UNESCO (2016). Global Education Monitoring Report 2016. Education for People and Planet: Creating sustainable futures for all.

Published

2019-09-24

How to Cite

González, J. dik, Rodrigo Iza, M., & Hernán Bracero, R. (2019). Quantitative-qualitative perspective of continuous training programs in modalities, face-to-face ESPE-MINEDUC and virtual MINEDUC. Sinapsis, 1(14). https://doi.org/10.37117/s.v1i14.169
Share |