Didactic-technological implications for the training of researchers in university institutions in Ecuador

Authors

  • Frank Ángel Lemoine Quintero, PhD Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Bahía de Caráquez
  • Eileen Inés Lemoine Falagan University of Puerto Rico, Inc.
  • María Gabriela Montesdeoca Calderón Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López
  • Yesenia Aracely Zamora Cusme Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v26i1.1169

Keywords:

technology; training process; investigation; Ecuador

Abstract

Technology today has generated a lot of expectation at the training level, becoming the most evolutionary tool at the research level where the teacher seeks new strategies to carry out a learning process in accordance with the demands of the environment and educational policies in force in the country. The objective of this study focused on analyzing the impact of didactic technology on researcher training in university institutions in Ecuador. Through the descriptive analytical method, the instrument to be used was verified so that it yielded criteria to be able to analyze and interpret them with the purpose of verifying the effectiveness of the technology in the educational research processes. The reliability of the instrument turned out to be 0.710, considered acceptable according to analysis by some authors. It concludes by stating that there must be continuity in the investigation to achieve better results from the teachers' criteria in the use of technology based on the investigative processes of the Bahía Extension of the Eloy Alfaro Lay University of Manabí.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bibliografía

Carbache-Mora, Villacis-Zambrano, Carvajal-Zambrano, y Lemoine-Quintero. (2020). Estrategia educativa en tiempos de Covid19: modalidad de webinar en comunidades de Manabí. Maestro y Sociedad, 18(1), 27-40. https://doi.org/https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/issue/view/329

Chica, F. A. (2009). La concepción de la entidad virtual desde la perspectiva de la inteligencia. Itinerario Educativo(54), 157-175. https://doi.org/https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3439007.pdf

Cruz, M. A., y Pozo, M. A. (2020). Contenido científico en la formación investigativa a través de las TIC en estudiantes universitarios. E-Ciencias de la Información,10(1), https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-41422020000100136.

Garduño, R. (2006). Objetos de aprendizaje en la educación virtual: una aproximación en bibliotecología. Investigaciòn bibliotecológica , 20(41), 161-194. https://doi.org/https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2006000200008#:~:text=El%20aprendizaje%20virtual%20de%20esta,trabajo%20sujeto%20a%20constantes%20cambios.

González, M., y Hernández, M. J. (2008). Interpretación de la virtualidad. El conocimiento mediado por espacios de interacción social. Apertura, 8(9), 8-20. https://doi.org/https://www.redalyc.org/pdf/688/68811230001.pdf

González, R., Cardentey, J., y Labrador, D. (2015). Las tecnologías educativas en el proceso formativo de valores en estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Rio, 19(5), 868-876. https://doi.org/http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500011

Granados, M. A., Romero, S. L., Rengifo, R. A., y Garcia, G. F. (2020). Tecnología en el proceso educativo: nuevos escenarios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(9), 1809-1823. https://doi.org/https://www.redalyc.org/journal/290/29065286032/html/

Huffman, D. (2014). Implicaciones didácticas para la formación de investigadores en América Latina en el área tecno-científica compleja. (págs. 72-88). Costa Rica: México. https://revistas.tec.ac.cr/index.php/comunicacion/article/download/2126/2054

Juanes, B. Y., Munévar, O. R., y Cándelo, H. (2022). La virtualidad en la educación. Aspectos claves para la continuidad de la enseñanza en tiempos de pandemia. Conrado, 16(76), 448-452. https://doi.org/http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000500448

Lemoine, F. A., Vera, V., Carvajal, G., Villacis, L., y Javier, Z. (2019). EL SERVICIO DE INTERNET Y SU IMPACTO SOSTENIBLE PARA EL DESARROLLO TURISTICO.CANTÓN SUCRE 2017. Megazine de las Ciencias, 4(4),1-11, https://revistas.utb.edu.ec/index.php/magazine/article/view/270.

Lemoine, F. Á., Villacis, L., Carvajal, G., y Almeida, E. (2020). La comunicación estratégica institucional para el posicionamiento de la imagen a través de las relaciones públicas. Revista Científica Sinapsis, 3(18), https://revistas.itsup.edu.ec/index.php/sinapsis/article/view/247.

Lemoine, F. A., Villacis, L., Montesdeoca, M. G., Carvajal, G. V., y Zambranos, P. (2023). FORMATIVE READING: TYPOLOGY AND HABIT IN COMMUNITIES OF ECUADOR 2020. Journal of Positive Psychology and Wellbeing,782), https://mail.journalppw.com/index.php/jppw/article/view/16861.

Lemoine, F. Á., Villacis, L., y Montesdeoca, M. G. (2023). Alfabetización inclusiva en Ecuador: estrategia bajo los efectos del COVID19. Etic@net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento,23(1), https://doi.org/10.30827/eticanet.v23i1.26730.

Lemoine, F. A., Villacis, L., y Mostesdeoca, M. G. (2023). Alfabetización inclusiva en Ecuador: estrategia bajo los efectos del COVID19. Etic@net, 23(1), 26-43. https://doi.org/http://doi.org/10.30827/eticanet.v23i1.26730

Licona, K., y Veytia, M. G. (2019). La Formación en y para la investigación y el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación. Atenas,2(46), https://www.redalyc.org/journal/4780/478060100005/html/.

Rodrigo, J. M. (2020). ¿Qué es la Virtualidad? https://www.linkedin.com/pulse/qu%C3%A9-es-la-virtualidad-juan-manuel-rodrigo-aguado/?originalSubdomain=es

Sánchez, J. A. (2010). Cuerpo y tecnología. La virtualidad como espacio de acción contemporánea. Argumentos, 23(62), 663-721. https://doi.org/https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-57952010000100010#:~:text=La%20virtualidad%20tiene%20como%20facultad,virtualidad%20como%20v%C3%A9rtice%20de%20reflexi%C3%B3n.

Suasnabas, L. S., Olivero, F. R., Morán, M. d., y Schreiber, M. J. (2017). DOMINIO DE LA TECNOLOGÍA EN LA INVESTIGACIÓN UNIVERSITARIA DEL SIGLO XXI. SATHIRI, Sembrador, 12(2), 148 – 155. https://doi.org/https://revistasdigitales.upec.edu.ec/index.php/sathiri/article/view/120/165

USANMARCOS. (s.f.). Conocé los beneficios de la virtualidad. https://www.usanmarcos.ac.cr/oferta-academica/virtualidad/beneficios-de-la-virtualidad

UV. (2013). Entornos Virtuales de Formación. Importancia del DI en e-learning: https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA4.wiki?8

Valls, W., y Lemoine, F. A. (2018). El enfoque de sistema, piedra angular para una gestión investigativa efectiva. Caso Bahía de Caráquez. Etic@net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento,18(2) . https://doi.org/https://doi.org/10.30827/eticanet.v2i18.11898

Varguillas, C. S., y Bravo, P. C. (2020). Virtualidad como herramienta de apoyo a la presencialidad: Análisis desde la mirada estudiantil. Revista de Ciencias Sociales, 26(1), 219-232. https://doi.org/https://www.redalyc.org/journal/280/28063104019/html/

Published

2025-06-30

How to Cite

Lemoine Quintero, PhD, F. Ángel, Lemoine Falagan, E. I., Montesdeoca Calderón, M. G., & Zamora Cusme, Y. A. (2025). Didactic-technological implications for the training of researchers in university institutions in Ecuador. Sinapsis, 26(1). https://doi.org/10.37117/s.v26i1.1169