One Action plan for the academic training of students of the Applied Mathematics career at the Technical University of Manabí

Academic training

Authors

  • Yandri Francinet Guerrero Alcivar Universidad Técnica de Manabí
  • Carlos Alberto Aray Andrade Universidad Técnica de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v26i1.1146

Keywords:

Academic training, Applied mathematics, Teaching-learning, Innovative methodologies, Skills development

Abstract

In higher education, mathematical training represents a constant challenge, as many students struggle to understand its concepts and applications due to its perception as an abstract subject, distant from everyday life. Traditional teaching methods often focus on memorizing formulas and theorems. To address this issue, this study analyzed the difficulties, barriers, and obstacles present in students' academic training. As a result, an action plan was developed to improve comprehension, analysis, and abstraction skills among students in the Applied Mathematics program. This plan also contributed to enhancing teachers' implementation of new teaching-learning methodologies for the development of students' skills and competencies. Mathematics not only fosters theoretical and practical learning but also enhances reasoning abilities applicable to various fields of engineering. Therefore, it is essential for educators to explore different ways of employing innovative methodologies that support students' learning processes. This action plan was implemented in the Applied Mathematics program at Universidad Técnica de Manabí, yielding favorable results among students. Statistical analyses revealed significant differences between the control and experimental groups, confirming a better performance in the experimental group. While correct results are important, the reasoning process students develop is crucial for their professional growth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abel, R., Guzmán Mirás, Yordanka, García González, Maryuri, Abel, R., Guzmán Mirás, Yordanka, & García González, Maryuri. (2019). Formación integral en la educación superior: una visión cubana. Revista Estudios Del Desarrollo Social: Cuba Y América Latina , 7(3), -. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300010

Andrés Mauricio Grisales-Aguirre. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas*. Entramado, 14(2), 198–214. https://www.redalyc.org/journal/2654/265459295014/html/

Caballero-Cobos, M., & Llorent, V. J. (2022). Los efectos de un programa de formación docente en neuroeducación en la mejora de las competencias lectoras, matemática, socioemocionales y morales de estudiantes de secundaria. Un estudio cuasi-experimental de dos años. Revista de Psicodidáctica, 27(2), 158-167. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2022.04.001

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2017). Research Methods in Education. In Routledge eBooks. Informa. https://doi.org/10.4324/9781315456539

Creswell, J.W. and Plano Clark, V.L. (2011) Designing and Conducting Mixed Methods Research. 2nd Edition, Sage Publications, Los Angeles. - References - Scientific Research Publishing. (2015). Scirp.org. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1596237

Cejas, M. F., Rueda, Efraín, L., & Carolina, L. (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXV(1). https://www.redalyc.org/journal/280/28059678009/html/

Fernandez, M. B., & Johnson M., D. (2015). Investigación-acción en formación de profesores: Desarrollo histórico, supuestos epistemológicos y diversidad metodológica. Psicoperspectivas, 14(3), 93-105. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol14-Issue3-fulltext-626

González, M., Augusto, J., & María, A. (2018). Desarrollo de habilidades blandas y el uso del Sistema de Gestión del Aprendizaje en la elaboración de proyectos prácticos en una asignatura introductoria de Ingeniería Telemática. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 15(29), 44–53. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6855117.pdf

Iveth, P., Javier, R., & Alejandro, I. (2023). Metodología de la investigación científica: guía práctica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 9723–9762. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7658

Kocdar, S. (2017). Designing Teaching and Learning for a Digital Age. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(3). https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i3.3107

Liliana, J., Rodríguez, E., & Montaño, L. F. (2021). Habilidades blandas y el desempeño docente en el nivel superior de la educación. Propósitos Y Representaciones, 9(1). https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1038

Martínez, P. (2024). Metodologías innovadoras y tendencias curriculares: redefiniendo la educación del siglo XXI. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(5). https://doi.org/10.56712/latam.v5i5.2859

Paredes-Curin, C. R. (2015). Problem-based Learning (PBL): A Teaching Strategy of Environmental Education, in Cañete Municipal School Students. Revista Electrónica Educare, 20(1), 1–26. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.6

Pedagógica, U., José, E., Cuba, V., González, P., Caridad, J., & Rodríguez, G. (n.d.). https://www.redalyc.org/pdf/3606/360657467005.pdf

Lizbeth, D., Marvel, Albino, J., Jesús, del, & de, M. (2016). Los estilos de aprendizaje en la formación integral de los estudiantes. Revista Boletín Redipe, 5(4), 109–114. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/105

Rodríguez-Muñiz, L. J., & Díaz, P. (2015). Estrategias de las universidades españolas para mejorar el rendimiento en matemáticas del alumnado de nuevo ingreso. Aula Abierta, 43(2), 69–76. https://doi.org/10.1016/j.aula.2015.01.002

Sequera, P., González, J. E., McDonald, K., LaDochy, S., & Comarazamy, D. (2016). Improvements in Land-Use Classification for Estimating Daytime Surface Temperatures and Sea-Breeze Flows in Southern California. Earth Interactions, 20(16), 1–32. https://doi.org/10.1175/ei-d-14-0034.1

Sime Poma, L. (2017). Grupos de investigación en educación: hacia una tipología multirreferencial desde casos representativos. Revista de La Educación Superior, 46(184), 97–116. https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.12.002

Tobón, O. E. A., Zapata, S. J. C., Lopera, I. C. P., & Duque, J. W. S. (2014). Formación académica, valores, empatía y comportamientos socialmente responsables en estudiantes universitarios1. Revista de La Educación Superior, 43(169), 89–105. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.01.003

Valdivieso, D., Paspuel, V., Alfredo, D., Ruiz, S., Carrión Berrú, J., & Beatriz, C. (n.d.). Educación inclusiva en la educación superior: Propuesta de un modelo de atención en Ecuador. https://www.redalyc.org/journal/280/28068276002/28068276002.pdf

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. The development of higher psychological processes. Cambridge Harvard University Press. - References - Scientific Research Publishing. (2024). Scirp.org. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=803661

Vista de Escuela inteligente y el desarrollo de las habilidades blandas | Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0. (2025). Investigacion-Upelipb.com. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1627/1695

Walberto Terraza- Beleño. (2019). Estrategias de retención estudiantil en educación superior y su relación con la deserción. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 3(4), 39–56. https://www.redalyc.org/journal/5739/573960911005/html/

Zaenal Abidin, Anuradha Mathrani, & Hunter, R. (2017, July 18). Student Engagement with Technology Use in Mathematics Education: An Indonesian Secondary School Context. ResearchGate; unknown. https://www.researchgate.net/publication/320434565_Student_Engagement_with_Technology_Use_in_Mathematics_Education_An_Indonesian_Secondary_School_Context

Published

2025-06-30

How to Cite

Guerrero Alcivar, Y. F., & Aray Andrade, C. A. (2025). One Action plan for the academic training of students of the Applied Mathematics career at the Technical University of Manabí: Academic training. Sinapsis, 26(1). https://doi.org/10.37117/s.v26i1.1146