Afectaciones por el Uso de Auriculares en los Estudiantes de la Uni-dad Educativa Francés de Quito. Año Lectivo 2020 – 2021

Authors

  • MSc. Álvaro Ortiz Rodríguez Fuerza Aérea Ecuatoriana
  • MSc. Paola Cadena García Unidad Educativa Francés

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v25i2.967

Keywords:

Audición, auriculares, clases virtuales, COVID-19

Abstract

The COVID-19 pandemic has forced people to adapt to virtual classes, which have generated unwanted effects on the student, especially if they involve the use of hearing aids, whose prolonged use alters the level of hearing and produces adverse conditions in human health. The objective of this research is to determine the effects of students from eighth of basic education to third year of high school of the French Educational Unit of Quito, for which a survey of eleven dichotomous and polytomous closed questions was posed to 126 students, evaluating the perception of hearing damage, related effects, type and time of use of hearing aids, as well as, determining the amount between asynchronous and synchronous hours that students receive and its possible relationship with physical or physiological affectations. The main results obtained show that 36.51% frequently use headphones in their online classes, 77.78% know about the effects of prolonged use of these devices, 37.30% use circumaural types and despite the fact that only 33.33% have noticed any auditory effect and only 21.43% have perceived hearing loss, 54.76% have had headaches after use, the collateral effect of which is closely linked to the synchronous classes that for 78.56% they exceed four hours a day, so they require re-planning. This study can be corroborated or supplemented with a current audiometric test and a comparative analysis of the last three years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias Rojas, V., Gimenez Ortigoza, V. D., Guato Villalba, H., & Garcia Villalba, H. (2015). Factores de riesgo audiológicos en estudiantes de medicina evaluados con otoemisiones acústicas. Revista Científica Ciencia Médica, 18(2), 28–31.

Arpi, J., & Juca, J. (2017). Uso de auriculares y su repercusión en nla audición en estudiantes. Unidad Educativa Francisco Febres Cordero. Cuenca.2016, Tesis de pregrado, Universidad de Cuenca. Ecuador. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/26527

Becerra García, E. B., Quintana Pacheco, K. B., & Reyes Pacheco, E. I. (2020). Aula Invertida En Tiempos Emergentes Covid-19. 4(2).

Cardenal, C., Vicente, C., & Bustamante, M. (2020). Metodología de enseñanza online en la educación universitaria a través del Diseño Social durante la pandemia COVID-19 en Perú. Memorias CIE 2020 Tecnologías Para La Educación, December.

Cardini, A., Bergamaschi, A., D’Alessandre, V., Torre, E., & Olliver, A. (2020). Educar en pandemia: entre el aislamiento y la distancia social. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Educar-en-pandemia-Entre-el-aislamiento-y-la-distancia-social.pdf

Cuestas, J. M., González, C., & Liberati, J. R. (2020). Actividades sincrónicas y asincrónicas : Virtudes y falencias. Revista de Educación En Biología, 203.

El Comercio, D. (2020). Ministerio de Educación define tiempo máximo de clases virtuales, por edad. https://www.elcomercio.com/actualidad/ministerio-estudiantes-clases-virtuales.html

Feria-Cuevas, Y., Rodríguez-Morán, M., Torres-Morán, M. I., & Pimienta-Barrios, E. (2020). Panorama De Conexión Durante Las Clases Virtuales En Una Muestra De Estudiantes Universitarios. E-CUCBA, 14, 25–33. https://doi.org/10.32870/e-cucba.v0i14.160

Gómez Mercado, A., & Reyes Mendoza, J. M. (2015). Estudio del daño auditivo por uso excesivo de auriculares. Revista TECTZAPIC, 1, 10. http://www.eumed.net/rev/tectzapic/2015/01/auriculares.html

Guarderas Moncayo, G. N. (2016). Análisis del daño auditivo en ingenieros de sonido y músicos inducido por el uso inadecuado de auriculares a altos niveles sonoros y prolongados períodos de tiempo. Tesis de pregrado, UDLA. Quito Ecuador.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la Investigación (I. E. S. A. D. C. V. McGRAW-HILL (ed.); 6th ed.).

Huisacayna Díaz, F. M., Semino de Flores, Y. A., Flores Garcia, A. C., & Yupanqui Cayampi, R. (2020). Conocimiento Sobre Efectos Nocivos Del Uso De Auriculares Para Musica Y Practicas De Riesgo Para La Salud En Estudiantes De La Facultad De Enfermeria – Unica Setiembre 2012 – Agosto 2013. Revista Enfermeria La Vanguardia, 2(1), 17–22. https://doi.org/10.35563/revan.v2i1.274

Liz, I., Ticona, Q., & Posgrado, E. (2019). Electrosmog asociado al uso de dispositivos móviles y us influencia en el nivel de estrés electromagnético. 726, 250–263.

López Romo, H. (1998). La metodología de encuesta. Técnicas de Investigación En Sociedad, Cultura y Comunicación., 33–73. https://biblioteca.marco.edu.mx/files/metodologia_encuestas.pdf

Lovón, M., & Cisneros, S. (2020). Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de la cuarentena por COVID- 19 : El caso de la PUCP Impact of virtual classes on the university students in the context of COVID-19 quarantine : The case of the PUCP. 8(3). https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/download/588/1086

Luévanos De La Cruz, Mi. A., Sánchez Esparza, S. Y., & Valles Ortiz, P. M. (2019). Daño auditivo en el uso y abuso de auriculares en estudiantes universitarios de Ciudad Juárez. Generación de Conocimiento: Trabajo En Red de Salud, Educación y Enfermería, 1, 87–90.

Ministerio de Educación, E. (2020). Acuerdo Nro. MINEDUC-MINEDUC-2020-00038-A (Issue 811, pp. 1–15). MINEDUC. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/07/MINEDUC-MINEDUC-2020-00038-A.pdf

Mogrovejo, L. E., & Lara Jácome, A. (2019). Hipoacusia inducida por ruido ocasionada por el uso de auriculares en estudiantes del bachillerato de la Unidad Educativa Dr. Trajano Naranjo año lectivo 2018-2019. 1–12.

OMS. (2015). Make Listening. Departamento de Enfermedades No Transmisibles, Discapacidad y Prevención de La Violencia y Los Traumatismos (NVI). http://www.who.int/pbd/deafness/activities/MLS_Brochure_Spanish_lowres_for_web.pdf

Peñaherrera-Acurio, W. P., Peñaherrera-Acurio, S. J., & Espinoza-Beltrán, P. S. (2021). Covid-19: La transformación de la educación en el Ecuador mediante la inclusión de herramientas tecnológicas en las clases virtuales. Dominio de Las Ciencias, 7, num. 1, 837–848.

Published

2024-12-31

How to Cite

Ortiz Rodríguez, M. Álvaro, & Cadena García , M. P. (2024). Afectaciones por el Uso de Auriculares en los Estudiantes de la Uni-dad Educativa Francés de Quito. Año Lectivo 2020 – 2021. Sinapsis, 25(2). https://doi.org/10.37117/s.v25i2.967
Share |