Educational strategy to reduce school dropout in third-year high school students at the Leónidas Plaza Gutiérrez Educational Unit.

Authors

  • Juliana del Rosario Bermudez Murillo Universidad Técnica de Manabí
  • Rolando Alcívar Tinizaray Universidad Técnica de Manabí
  • Jimmy Zambrano Acosta Universidad Técnica de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v1i22.769

Keywords:

strategies, school desertion, high school students.

Abstract

School dropout is a phenomenon that has affected society for years, consisting of the interruption or disengagement of students from their studies, it is generated by various causes, and in recent years with the pandemic caused by COVID-19, it has been has increased the abandonment of studies by children and adolescents. In this sense, it is appropriate to carry out an investigation with the objective of proposing educational strategies to reduce school desertion in third-year high school students in the Leónidas Plaza Gutiérrez Educational Unit, the same, was framed in a quantitative approach, with a type of study descriptive, using methods such as theory, analysis and synthesis, and inductive-deductive. For the analysis of results, inferential descriptive statistics were used with the support of Microsoft Excel 2019 spreadsheets, there was a sample of 49 third-year high school students from the Leónidas Plaza Gutiérrez Educational Unit, the sample will be non-probabilistic under criterion of the researcher and will be of a census type. Among the main results, it is evident that the economic situation, social problems and family problems are the main causes of school dropout, as well as the methodologies used by the teacher, so this research aims to find alternatives in a time determined to reduce student desertion in the aforementioned school and can be extrapolated to other localities and territorial spaces of Ecuador.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arboleda, M. C. (09 de febrero de 2021). Los niños no pueden seguir sin ir a la escuela, afirma UNICEF. UNICEF Ecuador/ Para cada Infancia: https://www.unicef.org/ecuador/comunicados-prensa/los-ni%C3%B1os-nopueden-seguir-sin-ir-la-escuela-afirma-unicef

Ayala, M. (23 de noviembre de 2020). ¿Qué es la deserción escolar? Obtenido de Lifeder: https://www.lifeder.com/desercion-escolar/

Barre, J., y Castro, C. (enero de 2021). Deserción educativa generada a raíz de la cuarentena obligatoria durante la pandemia del Covid-19, en estudiantes de básica elemental y media en la ciudad de Quito. Obtenido de Repositorio Digital: http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/22550

Caldera Montes, J., Reynoso González, O., Gómez Covarrubias, N., Mora García, O., y Anaya González, B. (2017). Modelo explicativo y predictivo de respuestas de estrés académico en bachilleres. Ansiedad y Estrés, 23(1), 20-26. doi: 10.1016/j.anyes.2017.02.002

Capdevila, A., y Bellmunt, H. (2016). Importancia de los hábitos de estudio en el rendimiento académico del adolescente: diferencias por género. Education Siglo XXI, 34(1), 157-172. doi: http://dx.doi.org/10.6018/j/253261

Carrión, S., y Bastardo, X. (abril de 2022). Deserción escolar en la parroquia Malacatos del cantón Loja en tiempos de pandemia. Polo de Conocimiento (Edición núm. 69), 7(4), 1685-1705. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3912

CEPAL UNESCO. (1 de agosto de 2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Naciones Unidas CEPAL: https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-lapandemia-covid-19

Constitución del Ecuador. (2008). https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Delgado, M., & García, U. (2019). Hábitos de estudio y rendimiento académico: caso estudiantes de octavo grado. Educación y Ciencia, s.n.(22), 153-170. http://Dialnet-HabitosDeEstudioYRendimientoAcademico-7982090.pdf

Flores, J. (2016). Propuesta para el aumento de cobertura escolar en el nivel bachillerato en ecuador: un análisis costo – efectividad. Santiago de Chile: Universidad de Chile.

Hernández, M., Álvarez, J., y Aranda, A. (2017). El Problema de la Deserción Escolar en la Producción Científica Educativa. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades. SOCIOTAM, XXVII (1), 89-112.

López, A., García, M., y Díaz, A. (2018). Hábitos de estudio y fracaso escolar en educación media superior. Praxis Investigativa ReDIE, 10(18), 84-104.

López, M. V. (2020). Project-based learning strategy: A innovative proposal for the Local. Revista Internacional de Rehabilitación Psicosocial, 24(1), 1666-1681. https://www.psychosocial.com/article/PR200267/9549/

Ministerio de Educación. (2020). Plan Educativo “Aprendamos juntos en casa". Ministerio de Educación: https://educacion.gob.ec/planeducativoaprendemos-juntosencasa/#:~:text=Este%20plan%20tiene%20como%20objetivo,aplicaci%C3%B3 n %20de%20los%20recursos%20educativos.

Miranda, F. (2018). Abandono escolar en educación media superior: conocimiento y aportaciones de política Pública. Sinéctica 51, s.n. (51), 1-22. doi:https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2018)0051-010

Organización Mundial de la Salud. (10 de octubre de 2021). COVID-19. https://www3.paho.org/hq/index.php.

Pachay, M., y Rodríguez, M. (2021). La deserción escolar: Una perspectiva compleja en tiempos de pandemia. [Trabajo de Grado] Pontificia Universidad Católica de Ecuador. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2129

Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. (1976). Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. https://www.ohchr.org/sites/default/files/cescr_SP.pdf

Quintero, L. (2021). La educación en tiempos de pandemia. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45904

Published

2023-06-28

How to Cite

Bermudez Murillo, J. del R., Alcívar Tinizaray, R., & Zambrano Acosta, J. (2023). Educational strategy to reduce school dropout in third-year high school students at the Leónidas Plaza Gutiérrez Educational Unit . Sinapsis, 1(22). https://doi.org/10.37117/s.v1i22.769
Share |