CULTURE AND RESEARCH COMPETENCE: IMPORTANCE IN THE TRAINING OF UNDERGRADUATE STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v21i1.472

Keywords:

Research culture, investigative skills, training, higher education

Abstract

This article aims to analyze the importance of culture and investigative competencies in students of the Social Communication career at the University of Guayaquil, describing the current situation of their undergraduate training and where the investigative competencies that allow them to be knowledge generator. In The methodology of the investigation a qualitative perspective is assumed; among the methods considered are theoretical and practical. For the collection of information that served as the basis for the analysis and development of conclusions, a survey was carried out among the students of the seventh semester of the Social Communication Career of the University of Guayaquil. In summary, it is established that it is necessary to promote a process of change in the educational model, where the research culture is promoted from the curriculum with the active participation of teachers and students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agudelo, N. (2017). Las líneas de investigación y la formación de investigadores: una mirada desde la administración y sus procesos formativos. Revista electr{onica de la red de investigación educativa, Vol. 1 Núm. 1 .

Bazaldúa, A. (2017). Identificación de competencias de investigación para nivel licenciatura. FIMPES (Ed.).

Ensinode Ciencias Matemáticas.

Gayol, M., Montenegro , S., & Tarrés, M. (2019). Competencias investigativas. Su desarrollo en carreras del área de salud. Facultad de Ciencias Médicas y Consejo de Investigaciones de la Universidad de Rosario, Argentina.

Maldonado, F. (2014). Visibilidad y formación en investigación, estrategias para el desarrollo de competencias investigativas.

Medina Elizondo, M., & Barquero Cabrero, J. (2012). Formación basada en competencias profesionales. México: Trillas.

Murcia Rodriguez, J. (2015). ROPUESTA DIDÁCTICA PARA DESARROLLAR COMPETENCIAS INVESTIGATIVAS EN ESTUDIANTES DE CARRERAS TÉCNICAS PROFESIONALES EN EL CENTRO DE INVESTIGACIÓN, DOCENCIA Y CONSULTORÍA ADMINISTRATIVA. Bogotá, Colombia: CIDCA.

Tobón , S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior. El enfoque complejo. CIFE.

UNESCO. (5-8 de 07 de 2016). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior - 2016. Obtenido de La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo: http://www.unesco.org/education/WCHE2016/comunicado_es.pdf

Published

2022-06-30

How to Cite

Diaz Vera, J. P., Alvarez Solis, F. X., & Peña Hojas, D. S. (2022). CULTURE AND RESEARCH COMPETENCE: IMPORTANCE IN THE TRAINING OF UNDERGRADUATE STUDENTS. Sinapsis, 21(1). https://doi.org/10.37117/s.v21i1.472

Issue

Section

Social Sciences and Education
Share |

Most read articles by the same author(s)