Feedback as a strategy to improve the teaching-learning process

La retroalimentación como estrategia para el aprendizaje

Authors

  • Evelyn Juliana San Andrés Soledispa Universidad Católica del Ecuador
  • Fanny Magaly Macías Figueroa Universidad Católica del Ecuador
  • Gabriela Lisseth Mieles Pico Universidad Católica del Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v19i1.456

Keywords:

Learning assessment, learning strategies, educational feedback, academic performance

Abstract

The present article aims to analyze feedback as a strategy to improve the learning process of students in basic higher education. A mixed type research approach was used. The exploratory and bibliographic method was also used. The survey technique was used with results that indicate that teachers use it in order to reinforce the skills and abilities of students, use motivation and self-reflection as strategies. An analysis of the evaluation of learning and strategies was carried out. It is concluded that it is an effective element that contributes significantly to the teaching-learning process and improves the educational aspect of teachers and students

Downloads

References

Arredondo, S., Diago, J., & Cañizal, A. (2010). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid: Pearson Educación. Recuperado de: https://bit.ly/2Pg9aZq

Asamblea Nacional. (2012). Ley Organica de Educacion Intercultural. Quito.

Canabal, C., & Margalef, L. (2017). La retroalimentación: la clave para una evaluación orientada al. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(2), 149-170. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/567/56752038009.pdf

Cedeño, E., & Moya, M. (2019). La retroalimentación como estrategia de mejoramiento del Atlante. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/08/retroalimentacion-educandos.html

Constituyente, Asamblea. (2008). Constitución del Ecuador. Montecristi.

Cruz, F., & Quiñones, A. (2012). Importancia de la evaluación y autoevaluación en el rendimiento académico. Zona proxima, 96-104.

Ellis, J., & Loughland, T. (2017). 'Where to next?' Examining feedback received by teacher education students. Issues in Educational Research, 27(1), 51-63. Recuperado de http://www.iier.org.au/iier27/ellis.html

Estebaranz, J. (2016). LA EVALUACIÓN DE LOS APRENDIZAJES. Profesorado- Revisata de curriculum y formacion del profesorado, 21(4), 381-404.

Freire, E. (2017). La evaluación del aprendizaje en la Educación Superior. Universidad y Sociedad, 9(5), 90-96.

González, M. (2001). La evaluación del aprendizaje. . Tendencias y reflexión crítica. Educ Med Super, 15(1), 47-62. Obtenido de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412001000100010

Hattie, J., & Timpeley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/003465430298487

Ley Organica de Educacion Intercultural. (2012). Ecuador.

Llera, J. (2003). Estrategias de aprendizaje. Revista de educación, 55-73. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:0bc115bf-2ee5-4894-91f5-7e32e07059d4/re3320411443-pdf.pdf

Moreira, M. (2012). ¿ Al final, qué es aprendizaje significativo? Curriculum, 29-56. Recuperado de: http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/10652

Prieto, J. (2012). Estrategias de enseñanza-aprendizaje. México: Pearson educación. Recuperado de: htps://cmapspublic2.ihmc.us/rid=1V2J9XZYF-B98X90-3vqc/estrategias%20de%20ense%c3%91anza-aprendizaje.pdf

Quinteo, M., & Vallejo, G. (2013). El desempeño académico: una opción para la cualificación de las instituciones educativas. Plumilla educativa, 93-115. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4756664

Valdivia, S. (2014). Retroalimentación efectiva en la enseñanza universitaria. En Blanco y Negro, 5(2), 20-24. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/enblancoynegro/article/view/11388

Wiliam, D. (2012). Feedback: Part of a System. Feedback for Learning, 30-34. Recuperado de http://hoelscherb.pbworks.com/w/file/fetch/58702168/Feedback- Part_of_a_system.pdf

Zapata, M. (2012). Teorías y modelos sobre el aprendizaje en entornos conectados y ubicuos. Departamento de Computación, Universidad de Alcalá, España, 2-49. Obtenido de http://eprints.rclis.org/17463/1/bases_teoricas.pdf

Published

2021-06-01

How to Cite

San Andrés Soledispa, E. J., Macías Figueroa, F. M., & Mieles Pico, G. L. (2021). Feedback as a strategy to improve the teaching-learning process: La retroalimentación como estrategia para el aprendizaje. Sinapsis, 1(19). https://doi.org/10.37117/s.v19i1.456

Most read articles by the same author(s)