Game-based learning to strengthen mathematics teaching among elementary school students

Authors

  • Daily Mariela Molina Muñoz Universidad Técnica de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v26i1.1178

Keywords:

Game-based learning, mathematics teaching, basic education, teaching strategies, student motivation

Abstract

Mathematics teaching in elementary school is perceived as unattractive. Traditional methods focused on memorization and repetition of exercises limit student understanding and engagement. The objective of this work is to design a game-based teaching strategy to strengthen mathematics learning among second-year elementary school students at Honorato Vásquez School, Santa Ana Canton, Manabí Province. The methodological approach employed theoretical methods such as induction-deduction, analysis, and synthesis, along with empirical methods such as observation and surveys, using methods, techniques, and tools for teachers and students. The results show that this methodology seeks to transform mathematics learning into a dynamic and motivating experience; that the implementation of game-based strategies not only fosters motivation but also facilitates a deeper understanding of mathematical concepts, allowing students to relate knowledge to practical contexts. It is concluded that Game-Based Learning (GBL) can contribute to student motivation toward mathematics.

Keywords: Game-based learning, mathematics teaching, basic education, teaching strategies, student motivation

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón Díaz, D. S., & Alarcón Díaz, O. (2021). El aula invertida como estrategia de aprendizaje. Revista Conrado, 17(80), 152-157.

Arancibia Herrera, Marcelo, & Galaz Ruíz, Alberto. (2019). Relaciones entre concepciones y prácticas pedagógicas: análisis de 13 Secuencias Didácticas de profesores de Historia usando tecnologías en el aula escolar. Estudios pedagógicos (Valdivia), 45(1), 103-121. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000100103

Bravo Guerrero, Fabián Eugenio. (2020). Importancia del currículo, texto y docente en la clase de matemática. Revista Científica UISRAEL, 7(2), 109-120. https://doi.org/10.35290/rcui.v7n2.2020.310

Castro, M. J., & Rivadeneira, F. Y. (2022). Posibles Causas del Bajo Rendimiento en las Matemáticas: Una Revisión a la literatura. Polo de conocimientos, 7(2)1089-1098. doi: DOI: 10.23857/pc.v7i1.3635

Forni, Pablo, & Grande, Pablo De. (2020). Triangulación y métodos mixtos en las ciencias sociales contemporáneas. Revista mexicana de sociología, 82(1), 159-189.https://doi.org/10.22201/iis.01882503p.2020.1.58064

Friz Carrillo, Miguel, Panes Chavarría, Rodrigo, Salcedo Lagos, Pedro, & Sanhueza Hernández, Susan. (2018). El proceso de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas. Concepciones de los futuros profesores del sur de Chile. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 59-68. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412018000100059&lng=es&tlng=es

García Guerrero, K. G., & Moscoso Bernal, S. A. (2021). Gamificación y enseñanza aprendizaje del razonamiento lógico matemático en estudiantes de Educación General Básica. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(Extra 4), 219–239.

Guevara Alban, G., Verdesoto Arguello, A., & Castro Molina, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4(3), 163-173. doi:10.26820/ recimundo/4.(3).julio.2020.163-173

MORA, Castor David. (2003). Estrategias para el aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. Revista de Pedagogía, 24(70), 181-272. Recuperado en 25 de abril de 2025, de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922003000200002&lng=es&tlng=es.

Muñoz Román, A. I., & Vélez Loor, J. M. (2024). Estrategia Didáctica basada en el uso de la herramienta Genially para fortalecer la enseñanza de los Estudiantes de la Unidad Educativa Aníbal San Andrés Robledo. Tesla Revista Científica, 4(1), e330. https://doi.org/10.55204/trc.v4i1.e330

Orrantia, Josetxu. (2006). Dificultades en el aprendizaje de las matemáticas: una perspectiva evolutiva. Revista Psicopedagogia, 23(71), 158-180. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862006000200010&lng=pt&tlng=es.

Sánchez Luján, Bertha Ivonne. (2017). Aprender y enseñar matemáticas: desafío de la educación. IE Revista de investigación educativa de la REDIECH, 8(15), 7-10. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-85502017000200007&lng=es&tlng=es.

Velásquez, M. J. C., & Loor, F. Y. R. (2022). Posibles Causas del Bajo Rendimiento en las Matemáticas: Una Revisión a la Literatura. Polo Del Conocimiento: Revista Científico-Profesional, 7(2), 43.

Velázquez, R. V., García, W. A. M., Zúñiga, K. M., & Landin, A. L. C. (2021). Metodología del aprendizaje basado en problemas aplicada en la enseñanza de las Matemáticas. Serie Científica de La Universidad de Las Ciencias Informáticas, 14(3), 142–155

Zumba Freire, J. C., Coronel Aguilar, D. E., Batallas Moreno, R. F., Romero Heredero, J. L., & Enríquez Mocha, P. M. (2024). Las Dificultades de Enseñar Matemáticas en las Aulas Ecuatorianas en Educación Básica Superior. Estudios Y Perspectivas Revista Científica Y Académica, 4(3), 1877–1900. https://doi.org/10.61384/r.c.a.v4i3.520

Published

2025-06-30

How to Cite

Molina Muñoz, D. M. (2025). Game-based learning to strengthen mathematics teaching among elementary school students. Sinapsis, 26(1). https://doi.org/10.37117/s.v26i1.1178