El estudio del cálculo a través de un itinerario de aprendizaje, utilizando la plataforma Lesson Plan de Symbaloo
DOI:
https://doi.org/10.37117/s.v26i1.1149Keywords:
Enseñanza del cálculo, Lesson Plan de Symbaloo, Aprendizaje autónomoAbstract
The text discusses the importance of calculus in university education, particularly in engineering and science fields, noting that it is often one of the most difficult subjects for first-year students. The need for teaching strategies that combine conceptual understanding with the development of procedural skills is emphasized, in order to avoid purely mechanical learning. One of the proposed solutions is to implement digital platforms and resources like Lesson Plan by Symbaloo, with the goal of designing more personalized and engaging learning pathways. These tools allow for the integration of various resources (videos, presentations, documents, etc.), tracking student progress, and encouraging active participation. A pre-experimental design was conducted with 42 students, dividing them into a control group and an experimental group. Both a pre-test and post-test were applied to determine if there were significant differences in learning, focusing on the topic of triple integrals. Statistical analysis (t-tests, ANOVA of Welch, and Mann-Whitney U test) showed that the group using the Lesson Plan platform (group B) achieved significantly higher results compared to group A. In conclusion, it is evident that the use of digital resources enhances motivation and the development of mathematical competencies. Furthermore, the ability of these platforms to record and assess each student’s progress in real-time improves feedback and increases autonomy in the learning process. Finally, it is recommended to further investigate variables influencing result dispersion and adapt these tools to meet the diverse needs of students.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ing. Orlando Francisco Párraga Quijano Mg , Ing. Carlos Alberto Aray Andrade MSc., Ing. Boris Jerfreir Vera Almeida MSc., Psicol. Freya Erika López Vivas. MSc.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El Copyright posee el propósito de proteger tanto la propiedad intelectual de los autores como sus resultados. El comité editorial de la Revista Sinapsis se compromete con los autores a proteger, defender y preservar tanto su trabajo como su reputación, y toma muy en serio las acusaciones de infracción, plagio, disputas éticas y fraude. Si un autor se da cuenta de un posible plagio, copia de resultados, fraude o infracción, le rogamos que se comunique con la mayor brevedad posible con el comité editorial de la revista Sinapsis.
CC BY-NC-ND: esta licencia permite a los reutilizadores copiar y distribuir el material en cualquier medio o formato solo sin adaptarlo, solo con fines no comerciales y siempre que se le atribuya al creador.
Términos de Licencia:
Reconocimiento: debe otorgar el crédito correspondiente, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se realizaron cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de ninguna manera que sugiera que el licenciante lo respalda a usted o su uso.
No comercial: no puede utilizar el material con fines comerciales.
No Derivada: si remezcla, transforma o construye sobre el material, no puede distribuir el material modificado.
Sin restricciones adicionales: no puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia.
El autor esta en la obligación de seguir las exigencias según lo instruido en la licencia ubicada en el enlace: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es