Teaching role for the development of innovative and multidisciplinary methodological strategies in oral expression
Teaching role for the development of innovative and multidisciplinary methodological strategies in oral expression
DOI:
https://doi.org/10.37117/s.v25i2.1127Keywords:
Docente creativo, estrategias innovadoras, expresión oral, multidisciplinariedad.Abstract
Teachers play a crucial role in developing creative and multidisciplinary strategies that strengthen students' oral expression and academic training. This study aims to analyze the teaching role for the development of innovative and multidisciplinary methodological strategies in oral expression of the basic elementary sublevel of the “Semillitas De Dios” Educational Unit of Santo Domingo de los Tsáchilas. The research had a qualitative approach, it is descriptive and field-based, to collect the information, observation and a survey were applied to teachers. The results obtained show the need to implement innovative strategies that integrate various disciplines, contributing not only to the development of oral expression, but also to the cognitive, emotional and social development of students. The observation carried out revealed that teachers occasionally implement innovative multidisciplinary activities, this is due to factors such as lack of time and resources, which limits the adequate development of children's oral expression. Based on the aforementioned, it is concluded that teachers have a fundamental role in facilitating learning, for this reason there is a need to promote multidisciplinary and innovative strategies that contribute to the comprehensive development of students.
Downloads
References
Caiza, C., Esteban, J., Fernando, S., & Enriquez, P. (2023). Universidad Técnica Del Norte (Utn) Facultad De Educación , Ciencia Y Tecnología ( Fecyt ) Carrera : Educación Básica Informe Final Del Trabajo De Titulación , En La Modalidad Proyecto De Investigación Tema : “ Actividades Lúdicas En La Enseñanza-Aprend.
Cansigno, Y. (2020). El rol del docente actual frente a la masiva utilización de las TIC. Revista Lengua y Cultura , 1(2), 53–57.https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/lc/issue/archive
Castillo, P. E. B., & Tigre, M. J. Y. (2021). Desarrollo de la articulación del lenguaje expresivo en los infantes del paralelo 2A del Centro de Educación Inicial Totoracocha Cuenca- Ecuador. 1–126. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1962
Cavero Contreras, R. M., & Kang Goicochea, S. L. (2019). Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo, 113, 92. https://repositorio.unprg.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12893/5092/BC- 3893BANCES PISCOYA- ROJAS PUICON.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Cruz, D. (2020). Oral expression: a problem to be addressed. Sciéndo, 23(4), 293–298. https://doi.org/10.17268/sciendo.2020.035
Espinoza, E., Villacres, G., & Granda, M. (2020). InfluenciaDe Las Didácticas Tecnológicas En El DesarrolloDel Aprendizaje De Los Estudiantes. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 3, 65–66. https://orcid.org/0000-0002-0238-8681
Espinoza Freire, E. E. (2021). La formación de profesores de educación básica. Sociedad & Tecnología, 5(1), 153–163. https://doi.org/10.51247/st.v5i1.196
Génesis, C. (2021). Universidad Estatal Península de Santa Elena Universidad Estatal Penínsulade Santa Elena. Repositorio DSPACE, 2.https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/7019
Giler Medina, P., & Medina-Gorozabel, G. (2023). Pensamiento crítico y aprendizaje multidisciplinar en Emprendimiento y Gestión en la educación secundaria. Uniandes Episteme. Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación, 10(3), 341–351. https://doi.org/10.61154/rue.v10i3.3026
Gómez Vahos, L. E., Muriel Muñoz, L. E., & Londoño-Vásquez, D. A. (2019). Teacher´s rolein the meaningful learning achievement based on ICT. Revista Encuentros, 17(02). https://doi.org/10.15665/encuent.v17i02.1907
Inga, G., Lema, M., & Cajamarca, C. (2024). El desarrollo del lenguaje oral en niños de 4 años de la Unidad Educativa Veinticuatro de Mayo. Sinergia Académica, 7(Especial), 42–65. https://orcid.org/0009-0004-6311-9671
Jara, M., Velásquez, M., Arboleda, W., Niño, J., Bolaños, N., Mejía, O., Toro, D., Agudelo, A., Jiménez, A., Zúñiga, A., Hernández, L., Pinzón, Y., Arias, J., Ruiz, N., Vera, L., Barrada, E., Montoya, Á., Palma, N., & Palacios, H. (2022). Estrategias Pedagógicas Innovadoras. In Estrategias Pedagógicas Innovadoras (Issue November). https://doi.org/10.35997/metact4cidia
Ley-Leyva, N. V. (2022). El papel del docente de educación básica en el contexto actual. Portalde La Ciencia, 3(1), 27–37. https://doi.org/10.51247/pdlc.v3i1.308
Lorena, D., Zambrano, L., Marielisa, X., & Ventura, C. (2023). La interdisciplinariedad y la multidisciplinariedad en el contexto educativo postpandemia Interdisciplinarity and multidisciplinarity in the post- pandemic educational context Interdisciplinaridade e multidisciplinaridade no contexto educacional pós- pande. 8(8), 2487– 2504. https://doi.org/10.23857/pc.v8i8
Lucas López, M. E., & Cedeño, L. A. (2022). Estrategia didáctica para mejorar la expresión oral en los niños y niñas del nivel preescolar. Revista EDUCARE -UPEL-IPB Segunda Nueva Etapa2.0,26(Extraordinario),175192.https://doi.org/10.46498/reduipb.v26iextraordinario.1709
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mishell Alejandra Arcos Aguilar , Cinthya Game Varas, PhD.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El Copyright posee el propósito de proteger tanto la propiedad intelectual de los autores como sus resultados. El comité editorial de la Revista Sinapsis se compromete con los autores a proteger, defender y preservar tanto su trabajo como su reputación, y toma muy en serio las acusaciones de infracción, plagio, disputas éticas y fraude. Si un autor se da cuenta de un posible plagio, copia de resultados, fraude o infracción, le rogamos que se comunique con la mayor brevedad posible con el comité editorial de la revista Sinapsis.
CC BY-NC-ND: esta licencia permite a los reutilizadores copiar y distribuir el material en cualquier medio o formato solo sin adaptarlo, solo con fines no comerciales y siempre que se le atribuya al creador.
Términos de Licencia:
Reconocimiento: debe otorgar el crédito correspondiente, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se realizaron cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de ninguna manera que sugiera que el licenciante lo respalda a usted o su uso.
No comercial: no puede utilizar el material con fines comerciales.
No Derivada: si remezcla, transforma o construye sobre el material, no puede distribuir el material modificado.
Sin restricciones adicionales: no puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia.
El autor esta en la obligación de seguir las exigencias según lo instruido en la licencia ubicada en el enlace: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es