Teaching role for the development of innovative and multidisciplinary methodological strategies in oral expression

Teaching role for the development of innovative and multidisciplinary methodological strategies in oral expression

Authors

  • Mishell Alejandra Arcos Aguilar Universidad San Gregorio de Portoviejo
  • Cinthya Game Varas, PhD. Universidad San Gregorio de Portoviejo

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v25i2.1127

Keywords:

Docente creativo, estrategias innovadoras, expresión oral, multidisciplinariedad.

Abstract

Teachers play a crucial role in developing creative and multidisciplinary strategies that strengthen students' oral expression and academic training. This study aims to analyze the teaching role for the development of innovative and multidisciplinary methodological strategies in oral expression of the basic elementary sublevel of the “Semillitas De Dios” Educational Unit of Santo Domingo de los Tsáchilas. The research had a qualitative approach, it is descriptive and field-based, to collect the information, observation and a survey were applied to teachers. The results obtained show the need to implement innovative strategies that integrate various disciplines, contributing not only to the development of oral expression, but also to the cognitive, emotional and social development of students. The observation carried out revealed that teachers occasionally implement innovative multidisciplinary activities, this is due to factors such as lack of time and resources, which limits the adequate development of children's oral expression. Based on the aforementioned, it is concluded that teachers have a fundamental role in facilitating learning, for this reason there is a need to promote multidisciplinary and innovative strategies that contribute to the comprehensive development of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caiza, C., Esteban, J., Fernando, S., & Enriquez, P. (2023). Universidad Técnica Del Norte (Utn) Facultad De Educación , Ciencia Y Tecnología ( Fecyt ) Carrera : Educación Básica Informe Final Del Trabajo De Titulación , En La Modalidad Proyecto De Investigación Tema : “ Actividades Lúdicas En La Enseñanza-Aprend.

Cansigno, Y. (2020). El rol del docente actual frente a la masiva utilización de las TIC. Revista Lengua y Cultura , 1(2), 53–57.https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/lc/issue/archive

Castillo, P. E. B., & Tigre, M. J. Y. (2021). Desarrollo de la articulación del lenguaje expresivo en los infantes del paralelo 2A del Centro de Educación Inicial Totoracocha Cuenca- Ecuador. 1–126. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1962

Cavero Contreras, R. M., & Kang Goicochea, S. L. (2019). Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo, 113, 92. https://repositorio.unprg.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12893/5092/BC- 3893BANCES PISCOYA- ROJAS PUICON.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Cruz, D. (2020). Oral expression: a problem to be addressed. Sciéndo, 23(4), 293–298. https://doi.org/10.17268/sciendo.2020.035

Espinoza, E., Villacres, G., & Granda, M. (2020). InfluenciaDe Las Didácticas Tecnológicas En El DesarrolloDel Aprendizaje De Los Estudiantes. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 3, 65–66. https://orcid.org/0000-0002-0238-8681

Espinoza Freire, E. E. (2021). La formación de profesores de educación básica. Sociedad & Tecnología, 5(1), 153–163. https://doi.org/10.51247/st.v5i1.196

Génesis, C. (2021). Universidad Estatal Península de Santa Elena Universidad Estatal Penínsulade Santa Elena. Repositorio DSPACE, 2.https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/7019

Giler Medina, P., & Medina-Gorozabel, G. (2023). Pensamiento crítico y aprendizaje multidisciplinar en Emprendimiento y Gestión en la educación secundaria. Uniandes Episteme. Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación, 10(3), 341–351. https://doi.org/10.61154/rue.v10i3.3026

Gómez Vahos, L. E., Muriel Muñoz, L. E., & Londoño-Vásquez, D. A. (2019). Teacher´s rolein the meaningful learning achievement based on ICT. Revista Encuentros, 17(02). https://doi.org/10.15665/encuent.v17i02.1907

Inga, G., Lema, M., & Cajamarca, C. (2024). El desarrollo del lenguaje oral en niños de 4 años de la Unidad Educativa Veinticuatro de Mayo. Sinergia Académica, 7(Especial), 42–65. https://orcid.org/0009-0004-6311-9671

Jara, M., Velásquez, M., Arboleda, W., Niño, J., Bolaños, N., Mejía, O., Toro, D., Agudelo, A., Jiménez, A., Zúñiga, A., Hernández, L., Pinzón, Y., Arias, J., Ruiz, N., Vera, L., Barrada, E., Montoya, Á., Palma, N., & Palacios, H. (2022). Estrategias Pedagógicas Innovadoras. In Estrategias Pedagógicas Innovadoras (Issue November). https://doi.org/10.35997/metact4cidia

Ley-Leyva, N. V. (2022). El papel del docente de educación básica en el contexto actual. Portalde La Ciencia, 3(1), 27–37. https://doi.org/10.51247/pdlc.v3i1.308

Lorena, D., Zambrano, L., Marielisa, X., & Ventura, C. (2023). La interdisciplinariedad y la multidisciplinariedad en el contexto educativo postpandemia Interdisciplinarity and multidisciplinarity in the post- pandemic educational context Interdisciplinaridade e multidisciplinaridade no contexto educacional pós- pande. 8(8), 2487– 2504. https://doi.org/10.23857/pc.v8i8

Lucas López, M. E., & Cedeño, L. A. (2022). Estrategia didáctica para mejorar la expresión oral en los niños y niñas del nivel preescolar. Revista EDUCARE -UPEL-IPB Segunda Nueva Etapa2.0,26(Extraordinario),175192.https://doi.org/10.46498/reduipb.v26iextraordinario.1709

Published

2024-12-31

How to Cite

Arcos Aguilar , M. A., & Game Varas, PhD., C. (2024). Teaching role for the development of innovative and multidisciplinary methodological strategies in oral expression: Teaching role for the development of innovative and multidisciplinary methodological strategies in oral expression. Sinapsis, 25(2). https://doi.org/10.37117/s.v25i2.1127
Share |