Gamification from educational innovation to promote the theaching of Social Studies in the sixth year of Basic General Education

Strategies and benefits of gamification in teaching Social Studies in sixth grade

Authors

  • Héctor Andrés Ibarra Quiroz Pci. CL. Universidad Técnica de Manabí
  • Tatiana Elizabeth Cobeña Macías, Mg. Universidad Técnica de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v25i2.1098

Keywords:

Gamification, Social Studies, Academic Performance, Gamification in education, Teaching, Basic general education, Educação geral básica

Abstract

This article addresses the successful implementation of gamification strategies in the teaching process of Social Studies in a group of sixth grade students. The methodology included exploring world cultures in Second Life, a virtual journey into ancient history in Roblox, and interactive geography focused on South America. The final evaluation was carried out through Froggy Jumps, integrating friendly competition with the evaluation of the knowledge acquired. The results reveal positive academic performance, supported by high levels of student satisfaction and motivation towards gamification. The research also incorporates a comparative analysis of previous grades in units 1 and 2, highlighting constant progress in academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bagur-Pons, S., Rosselló-Ramon, M. R., Paz-Lourido, B., & Verger, S. (2021). El enfoque integrador de la metodología mixta en la investigación educativa. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 27(1). https://doi.org/10.30827/relieve.v27i1.21053

Contreras, R., & Eguia, J. (2017). Experiencias de gamificación en aulas. Barcelona: InCom-UAB Publicacions.

Cornella, P., Estebanell, M., y Brusi, D. (2020). Gamificación y aprendizaje basado en juegos: Consideraciones generales y algunos ejemplos para la enseñanza de la Geología. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 28(1), 5-19. Recuperado de:

https://raco.cat/index.php/ECT/article/view/372920/466561

Dichev, C., y Dicheva, D. (2017). Gamifying education: what is known, what is believed and what remains uncertain: a critical review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(9), 1-36. doi: https://doi.org/10.1186/s41239-017-0042-5

Hermann Acosta, A., Apolo, D. y Molano Camargo, M. (2019). Reflexiones y Perspectivas sobre los Usos de las Redes Sociales en Educación. Un Estudio de Caso en Quito-Ecuador. Revista Información Tecnológica, 30 (1), 215-224. doi:

http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000100215

Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. John Wiley & Sons. Recuperado de: https://goo.su/ZAjk2

Manzanares, J. (2020). Generación Z y gamificación: el dibujo pedagógico de una nueva sociedad educativa. Tejuelo, 32, 263-298. doi: https://doi.org/10.17398/1988-8430.32.263

Morgado, L., Torrente, J., & Martínez-Ortiz, I. (2017). Gamificación en educación. Una revisión sistemática de la literatura. Revista de Educación a Distancia, (53), 1-22. Recuperado de https://revistas.um.es/red/article/view/273181/196711

Prendes Espinosa, M. P., & Cerdán Cartagena, F. (2021). Tecnologías avanzadas para afrontar el reto de la innovación educativa. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 35–53. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28415

Prieto-Andreu, J. (2022). Revisión sistemática sobre la evaluación de propuestas de gamificación en siete disciplinas educativas. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 189-214. doi: https://doi.org/10.14201/teri.27153

Sichique Pillacela, L. I. (2018). Estrategias metodológicas para mejorar los procesos de enseñanza-aprendizaje de estudios sociales en el quinto año de educación general básica de la unidad educativa San Joaquín, periodo lectivo 2017-2018. [Tesis de grado. Universidad Politécnica Salesiana Sede Cuenca]. Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/15169

Sierra Lledo, C., y Juste Martí, A. (2018). Herramientas TIC para la gamificación en el aula. Publicaciones Didácticas, 93, 534-537. Recuperado de: https://bit.ly/3dg5Mxk

Reyes, Y., Cañizares, R., Vargas, K., y García, M. (2020). Estudio de los principales beneficios del uso de la Gamificiación en las plataformas educativas. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 13(6), 158-178. Recuperado de: https://bit.ly/3Ds3FAW

Vargas, Cristhian. (2015). El juego en el aprendizaje. Recuperado de: http://vinculando.org/educacion/juego-en-aprendizaje.html#vcite.

Vera; L (2015) La Investigación Cualitativa. Universidad Interamericana de Puerto Rico. Recinto de Ponce.

Published

2024-12-31

How to Cite

Ibarra Quiroz Pci. CL., H. A., & Cobeña Macías, Mg., T. E. (2024). Gamification from educational innovation to promote the theaching of Social Studies in the sixth year of Basic General Education: Strategies and benefits of gamification in teaching Social Studies in sixth grade. Sinapsis, 25(2). https://doi.org/10.37117/s.v25i2.1098
Share |