English English
English
DOI:
https://doi.org/10.37117/s.v24i1.1030Keywords:
EspañolAbstract
This article comprehensively examines the positive impact of recreational and sports activities on the development of coping and problem-solving skills in adolescents facing addictive behaviors. It highlights how these activities not only promote physical health, but also play an important role in the emotional and social well-being of adolescents. Participation in recreational and sports activities promotes a positive self-image, helps in the development of communication skills, and encourages responsible behaviors.
It explores how participation in team sports and outdoor activities provides adolescents with a structured environment where they can learn to manage stress, regulate their emotions, and work as a team. These skills are essential for facing and overcoming challenges, including addictive behaviors. Furthermore, it is highlighted how learning through failure in the context of sporting activities can be especially beneficial for the development of resilience and the ability to solve problems.
The importance of parental and community support is emphasized to facilitate adolescent participation in these activities. Parents and guardians play a significant role in encouraging and facilitating the active participation of adolescents in community sports programs and recreational activities that interest them. The need for adults to be positive models of coping with stress and problem solving is highlighted, which influences the perception that adolescents have of these skills.
Downloads
References
Bolivia:, G. d. (2015). PROBLEMÁTICA DE LAS DROGAS. Oficina de las Naciones Unidas contra la Droga y el Delito .
Diez, X. P. (2008). Modelos interpretativos del consumo de drogas. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-23332008000200006&lng=es&tlng=es.
Kanek, H. C. (2018). Ambiente familiar e influencia social asociados al consumo de drogas ilegales y alcohol en adolescentes. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/46/46_Herrera.pdf
Antonio, C. P. (2021). Actividad Física, Ejercicio Físico y Calidad de Vida en niños y adolescentes con Trastorno por déficit de atención y/o hiperactividad. Scielo Revista Habanera de Ciencias Médicas, 20(5).
Garzon, P. C. (s.f.). Actividades deportivas en adolescentes. file:///Users/uriel/Downloads/Dialnet-ActividadFisicodeportivaEnEscolaresAdolescentes-2282463.pdf
Gallardo. R. P. Rebolledo Cobos R. Mendinueta Martinez M. Acosta. (Julio de 2017). Consumo de drogas y la práctica de actividad física en adolescentes: revisión narrativa. Ciencia de Salud, Universidad del Cauca, 19(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jorge Luis Mendoza Andrade, Brenda Marian Álvarez Villacreses, Verónica Alexandra Rezabala Moreira, Alejandra Rodríguez Arguello
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El Copyright posee el propósito de proteger tanto la propiedad intelectual de los autores como sus resultados. El comité editorial de la Revista Sinapsis se compromete con los autores a proteger, defender y preservar tanto su trabajo como su reputación, y toma muy en serio las acusaciones de infracción, plagio, disputas éticas y fraude. Si un autor se da cuenta de un posible plagio, copia de resultados, fraude o infracción, le rogamos que se comunique con la mayor brevedad posible con el comité editorial de la revista Sinapsis.
CC BY-NC-ND: esta licencia permite a los reutilizadores copiar y distribuir el material en cualquier medio o formato solo sin adaptarlo, solo con fines no comerciales y siempre que se le atribuya al creador.
Términos de Licencia:
Reconocimiento: debe otorgar el crédito correspondiente, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se realizaron cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de ninguna manera que sugiera que el licenciante lo respalda a usted o su uso.
No comercial: no puede utilizar el material con fines comerciales.
No Derivada: si remezcla, transforma o construye sobre el material, no puede distribuir el material modificado.
Sin restricciones adicionales: no puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia.
El autor esta en la obligación de seguir las exigencias según lo instruido en la licencia ubicada en el enlace: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es