Procesos de inclusión socioeducativa de personas con discapacidad visual del Programa Luz - Portoviejo

Authors

  • Frella Alejandra Macías Alava Estudiante de Posgrado
  • Ana Vélez Santana, Mgtr Universidad Técnica de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v24i1.989

Keywords:

estrategias educativas, material didáctico, docente, aprendizaje, educación.

Abstract

The Luz Program originates from the Oswaldo Loor Foundation with the purpose of serving people without vision or with vision less than 20/400. The objective of the program is to achieve the social, educational and labor inclusion of this priority attention group. In the area of ​​education, one of the fundamental resources to promote the socio-educational inclusion of the user, is that the person with visual disabilities can count on the support of a promoter, who will be in charge of contributing their knowledge about the different techniques used in habilitation and rehabilitation of the user, in this way it is intended to insert people with visual disabilities in the educational and social environment. The objective of the research was to analyze the socio-educational inclusion processes applied by the promoters of people with visual disabilities enrolled in the Luz Program of the Dr. Oswaldo Loor Foundation. The research was based on qualitative methodology, using the interview guide as instrument. The results highlight the essential contribution of the promoters, who guarantee the socio-educational inclusion of the beneficiaries of the Luz Program. In conclusion, the importance of the community promoter for people with visual disabilities was determined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, G., Correa, G., González-Areán, A., Ribeiro, M. y Santos, P. (2022). Criterios pedagógicos para la enseñanza del braille a personas adultas ciegas. Grupo Social ONCE. https://www.once.es/servicios-sociales/braille/consejo-iberoamericano/criterios-pedagogicos-para-la-ensenanza-del-braille-a-personas-adultas-ciegas/view .

Amiama-Espaillat, C. (2020). Desafíos de la Educación Especial en el desarrollo de escuelas inclusivas. Ciencia y Educación, 4(3), 133-143. https://doi.org/10.22206/cyed.2020.v4i3.pp133-143

Asamblea General. (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. Naciones Unidas. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights

Banco Mundial BIRF-AIF. (2023, 03 de abril). La inclusión de la discapacidad. Banco Mundial BIRF-AIF. https://www.bancomundial.org/es/topic/disability

Benito-Gil, V.J. (2017). Las Políticas Públicas de Educación en Ecuador, como una de las manifestaciones e instrumentos del Plan Nacional para el Buen Vivir. [Tesis de Doctorado, Universidad de Alicante]. Repositorio Institucional de la UA. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/66589/1/tesis_benito-gil.pdf

Bermejo-Cantos, N.L., González-Mora, L.A. y Urías-Arboláez, G.C. (2022). Sistema de actividades de aprendizaje cooperativo para la inclusión educativa de una estudiante con discapacidad visual. IV Congreso Internacional De La Universidad Nacional De Educación, 207-216. https://congresos.unae.edu.ec/index.php/ivcongresointernacional/article/view/535 2022

Clavijo-Castillo, R.G. y Bautista-Cerro, M.J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad. Revista de Educación, 15(1), 113-124. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09

Díaz-Dumont, J., Ledesma-Cuadros, M., Diaz-Tito, L. y Tito-Cárdenas, J. (2020) Importancia de la familia: Un análisis de la realidad a partir de datos estadísticos. Horizonte de la Ciencia, 10(18). https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.18.416

Espinoza-Freire, E.E. (2020). La investigación cualitativa, una herramienta ética en el ámbito pedagógico. Conrado, 16(75), 103-110. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000400103&lng=es&tlng=es.

Fundación Dr. Oswaldo Loor. (2023, 21 de abril). Programa Luz. Fundación Doctor Oswaldo Loor. https://www.fundacionoswaldoloor.org/programa-luz-2/

Galicia-Alarcón, L., Balderrama-Trápaga, J. y Edel-Navarro, R. (2017). Validez de contenido por juicio de expertos: propuesta de una herramienta virtual. Apertura, 9(2), 42-53. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v9n2.993

García-Alcívar, M.E. y Vegas-Meléndez, H. (2019). La importancia de la formación integral en los procesos de inclusión de estudiantes con discapacidad cognitiva. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(2), 46-57. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1684

González-Perán, A. y Checa-Fernández, P. (2022). La desconocida doble excepcionalidad en alumnado con discapacidad visual. RED Visual: Revista Especializada en Discapacidad Visual, 79, 95-120. https://doi.org/10.53094/RLIS9232

Grijalba-Bolaños, J.G. y Estévez-Pichs, M.A. (2020). La inclusión escolar un reto para la formación de Licenciados en Educación. Universidad y Sociedad, 12(1), 313-322. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100313

Guamán-Gómez, V.J., Erraéz-Alvarado, J.L. y Alejandro-Contento, K.J. (2019). Inclusión social en las instituciones educativas ecuatorianas. REMCA. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas. Revista Científica Multidisciplinaria de la Universidad Metropolitana de Ecuador, 2(2), 85-91. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/133/215

Hernández-Pico, P.A. y Samada-Grasst, Y. (2021). La educación inclusiva desde el marco legal educativo en el Ecuador. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 6(3), 52-67. https://doi.org/10.5281/zenodo.5512949

Hernández-Santos, L. R., Castro-Pérez, P. D., Pons-Castro, L., Méndez-Sánchez, T. J., Naranjo-Fernández, R. y Lora-Domínguez, K. (2019). Terapia visual: ¿En qué consiste y cuándo indicarla? Revista Cubana de Oftalmología, 32(3), 1-12. https://revoftalmologia.sld.cu/index.php/oftalmologia/article/view/779

Hyrkäs, K., Appelqvist-Schmidlechner, K., & Oksa, L. (2003). Validating an instrument for clinical supervision using an expert panel. International Journal of Nursing Studies, 40(6) 619-625. http://dx.doi.org/10.1016/S0020-7489(03)00036-1

Illescas-Sánchez, E. D. y Lazo-Ortiz, P. E. (2020). El material didáctico en el proceso de enseñanza aprendizaje de los estudiantes con discapacidad visual de Segundo Año de Educación General Básica del Centro Municipal Cuatro de Enero en el periodo lectivo 2020. [Proyecto de grado, Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil] Repositorio Institucional ULVR. http://repositorio.ulvr.edu.ec/handle/44000/3908

Jaramillo-Sinche, K. (2020). Análisis de la variabilidad climática en el cantón Tosagua Provincia De Manabí. [Tesis Doctoral, Universidad Agraria del Ecuador]. Repositorio Institucional UAE. https://cia.uagraria.edu.ec/Archivos/JARAMILLO%20SINCHE%20KELLY%20STEFANIA_compressed.pdf

Madariaga, A., Romero, S., Romera, L., y Lazcano, I. (2021). Personas jóvenes con discapacidad y el papel que juega la familia en su ocio. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 27(1), 53-65. https://www.redalyc.org/journal/280/28065533006/28065533006.pdf

Márquez-Moreira, G.M. y Cueva-Gaibor, D.A. (2020). La educación inclusiva desde la normativa jurídica internacional y ecuatoriana, en el contexto universitario. Revista Conrado, 16(76), 459-465. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1512

Meléndez-Rojas, R. E. (2018). Educación inclusiva y discapacidad en Costa Rica: una perspectiva desde las políticas públicas. Actualidades Investigativas en Educación, 18(2), 484-511. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v18i2.33253

Naciones Unidas. (2015). Objetivo 4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos. Naciones Unidas. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

Organización Mundial de la Salud. (2023, 07 de marzo de 2023). Discapacidad. [Sitio web oficial]. Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/disability-and-health

Párraga-Macías, R. (2015). Realidad de las personas con discapacidad visual y escolaridad inconclusa en “San Pablo” de Manta y propuesta de guía de estrategias metodológicas para potenciar el aprendizaje de lectoescritura. [Tesis de posgrado, Universidad Politécnica Salesiana]. Repositorio Institucional UPS. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/10032/1/UPS-GT000857.pdf

Reyes-Sánchez, A. (2021). Revisión bibliográfica de la eficacia en Terapia Visual. [Trabajo de Grado, Universidad de Sevilla]. Repositorio Institucional US. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/132771/REYES%20SANCHEZ%20ANA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Salazar-Escorcia, L.E. (2020). Investigación Cualitativa: Una respuesta a las Investigaciones Sociales Educativas. CIENCIAMATRIA, 6(11), 101-110. https://doi.org/10.35381/cm.v6i11.327

Sierra-Socorro, J.J. y García-Reyes, O. (2020). La educación inclusiva. Su componente normativo desde los organismos internacionales y las políticas públicas nacionales. MENDIVE. Revista de Educación, 18(1), 134-154. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1642

Solano-Meneses, E.E. (2022). Capítulo 4. Infraestructura arquitectónica accesible para estudiantes con discapacidad de instituciones de educación superior. En Hoyos-Ruiz, G. y Cuevas-Hoyos, C. (eds.) Educación superior inclusiva en México. Una visión compartida (pp.47-57). D.R. CLAVE Editorial. https://www.researchgate.net/publication/364337279_Capitulo_4_Infraestructura_arquitectonica_accesible_para_estudiantes_con_discapacidad_de_instituciones_de_educacion_superior_LIBRO_EDUCACION_SUPERIOR_INCLUSIVA_EN_MEXICO_UNA_VISION_COMPARTIDA_AM_Edito

Sosa-Hernández, M.P. y Villafuerte-Álvarez, C.A. (2022). Cultura inclusiva: Camino hacia la atención de diversidad en la educación. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(26), 1918-1931. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.461

United Nations Human Rights. (2023). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Material de promoción. Serie de Capacitación Profesional No 15. Naciones Unidas. https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Publications/AdvocacyTool_sp.pdf

Vélez-Miranda, M.J., San-Andrés-Laz, E.M. y Pazmiño-Campuzano, M.F. (2020). Inclusión y su importancia en las instituciones educativas desde los mecanismos de integración del alumnado. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9), 5-27. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.554

Yunga-Tonato, M. (2022). Inclusión de personas con discapacidad en la educación superior. [Trabajo de Maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. Repositorio Institucional UASB. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/8921/1/T3890-MIE-Yunga-Inclusiva

Published

2024-06-30

How to Cite

Macías Alava, F. A., & Vélez Santana, Mgtr, A. (2024). Procesos de inclusión socioeducativa de personas con discapacidad visual del Programa Luz - Portoviejo. Sinapsis, 24(1). https://doi.org/10.37117/s.v24i1.989