STUDENT DROPOUT IN THE GENERAL CHEMISTRY SUBJECT I: CASE OF PUBLIC UNIVERSITY IN VENEZUELA
DOI:
https://doi.org/10.37117/s.v23i1.864Keywords:
student dropout, permanence, dropout, qualitative method, educational strategies, general chemistry, student motivationAbstract
Abstract
The objective of the research is to describe the causes that originate the desertion of students who are studying the first semester of the engineering career, in the subject General Chemistry I, period II-2015 of a public university in Venezuela. The applied methodology was of a non-experimental design, of a qualitative approach, of an exploratory and descriptive type. Field research was used as a method, and as techniques the interview, observation and open questionnaire, applied to a sample of 18 students who gave their testimonies and lived experiences and three teachers who teach the subject of Chemistry. The general results showed that there is a marked insufficiency of educational strategies to counteract student desertion, added to the economic dimension that is the one that most impacts students so that they become dropouts, making it necessary to constantly seek the true reasons that cause dropout, in order to reduce the dropout rate in the subject of General Chemistry I. The testimonies of the students show that student dropout is one of the problems faced by universities. To date, in the case study university, an investigation has not been carried out to study the causes of this phenomenon focused on the qualitative; consequently, it is necessary to know how students think, what affects them and why they drop out in their studies, with an emphasis that allows the institution to make decisions.
Downloads
References
Aguirre Castillo, D. A. (2022). Análisis de factores que generan deserción escolar en planteles educativos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 3751-3774. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.2126
Albarrán, J. (2019). La deserción estudiantil en la Universidad de Los Andes (Venezuela). Educación y Humanismo, 21(36), 60-92. DOI: http://dx10.17081/eduhum.21.36.2806
https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2806
Amador Anguiano, J. D., González González C. A., Arias Soto M. P. y Carbajal Santillán M. G. (2021). El entorno familiar y la deserción escolar: el caso de la Facultad de Trabajo Social de la Universidad de Colima, México. Cuadernos de Trabajo Social, 34(1), 139-154. http://dx.doi.org/10.5209/cuts.67348
Arispe, C., Yangali, J., Guerrero, M., Lozada, O., Acuña, L., Arellano, C. (2020). La investigación científica. Una aproximación a los estudios de posgrado. Departamento de Investigación y Postgrados, Universidad Internacional del Ecuador. Guayaquil.
https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4310
Armas S. (2020). Análisis de los factores que inciden en la deserción estudiantil de los niños, niñas y adolescentes ecuatorianos en el periodo 2009–2019. Trabajo de titulación previo a la obtención del título de ingeniera en ciencias Económicas y financieras.
https://bibdigital.epn.edu.ec/bitstream/15000/21111/1/CD%2010628.pdf
Barroso-Tanoira, Francisco-Gerardo (2014). Motivos para la baja voluntaria definitiva de alumnos de licenciatura en instituciones de educación superior privadas. Un estudio en el sureste de México. Revista Iberoamericana de Educación Superior, V (14),19- 40. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299132095002
Chalpartar Nasner, L. T. M., Fernández Guzmán, A. M., Betancourth Zambrano, S., y Gómez Delgado, Y. A. (2022). Deserción en la población estudiantil universitaria durante la pandemia, una mirada cualitativa. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (66), 37-62.
https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n66a3
Cordero Y., Alvarado K., & Jiménez H., (2021). ¿Cómo hacer un trabajo de investigación? Camino seguro a la titulación. ISBN:978-9942-757-96-8. 1ra edición, Guayaquil-Ecuador. https://www.uteg.edu.ec/wp-content/uploads/2022/04/11.pdf
Estrella, S. (2015). Causas que determinan la deserción y la repitencia escolar.
Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Sede Ecuador. http://hdl.handle.net/10469/8857
Fonseca, Gonzalo, & García, Fernando (2016). Permanencia y abandono de estudios en estudiantes universitarios: un análisis desde la teoría organizacional. Revista de la Educación Superior, XLV (3) (179),25-39 ISSN: 0185-2760. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60447470003
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed. México, pp. 398-430). McGraw-Hill.
https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Lechuga Rodriguez, E. L. (2022). Pobreza infantil y su efecto en la deserción escolar (2002 - 2018): Child poverty and its effect on school dropout (2002-2018). Ensayos Revista De Economía, 41(1), 75–99. https://doi.org/10.29105/ensayos41.1-4 https://ensayos.uanl.mx/index.php/ensayos/article/view/228
Lugo B. (2013). La deserción estudiantil: ¿realmente es un problema social? Revista de Posgrado FACE-UC, 7(12), pp. 289-309. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/arje/arj12/art17.pdf
Marquina-Chidsey, G., Vargas M., y & Subero N. (2017). Seguimiento al rendimiento estudiantil en química I en el ciclo básico de ingeniería (octava parte) CE37Q24 (p. 151). http://www.asovac.org/lxvii-convencion-anual-de-asovac
Passailaigue Baquerizo, R., Amechazurra Tam, O., & Galarza López, J. (2014). La deserción y la repitencia en las instituciones de Educación Superior: algunas experiencias investigativas en el Ecuador. Universidad y Sociedad, 6 (1). pp. 102-107. http://rus.ucf.edu.cu/
Proyecto Alfa guía DCI-ALA/2010/94 (2014). Estudio sobre políticas Nacionales sobre el abandono en la educación superior en los países que participan en el proyecto Alfa-guía. https://www.researchgate.net/publication/266475186
Ramírez T, Díaz Bello R, Salcedo A. (2016). El Uso De Los Términos Abandono Y Deserción Estudiantil Y Sus Consecuencias Al Momento De Definir Políticas Institucionales. Congresos CLABES. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1391
Real Academia Española (2022). Diccionario de la Lengua Española http://dle.rae.es/?w=diccionario
Rochin Berumen, Fabiola Lydie (2021). Deserción escolar en la educación superior en México: revisión de literatura. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22), e01. Epub. https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.821
http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S200774672021000100101&lng=es.
Ruíz-Ramírez, R., García-Cué, J. L., Ruíz, F. y Ruíz, A. (2018). La relación bullying-deserción escolar en bachilleratos rurales. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2), 37-45. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.1527. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S160740412018000200037&lng=es&nrm=iso
UNESCO (2015). Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe, 60-71.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 belenparicaguan@gmail.com PARICAGUAN MORALES, JOSÉ LUIS MUÑOZ CUEVAS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El Copyright posee el propósito de proteger tanto la propiedad intelectual de los autores como sus resultados. El comité editorial de la Revista Sinapsis se compromete con los autores a proteger, defender y preservar tanto su trabajo como su reputación, y toma muy en serio las acusaciones de infracción, plagio, disputas éticas y fraude. Si un autor se da cuenta de un posible plagio, copia de resultados, fraude o infracción, le rogamos que se comunique con la mayor brevedad posible con el comité editorial de la revista Sinapsis.
CC BY-NC-ND: esta licencia permite a los reutilizadores copiar y distribuir el material en cualquier medio o formato solo sin adaptarlo, solo con fines no comerciales y siempre que se le atribuya al creador.
Términos de Licencia:
Reconocimiento: debe otorgar el crédito correspondiente, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se realizaron cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de ninguna manera que sugiera que el licenciante lo respalda a usted o su uso.
No comercial: no puede utilizar el material con fines comerciales.
No Derivada: si remezcla, transforma o construye sobre el material, no puede distribuir el material modificado.
Sin restricciones adicionales: no puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia.
El autor esta en la obligación de seguir las exigencias según lo instruido en la licencia ubicada en el enlace: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es