STUDENT DROPOUT IN THE GENERAL CHEMISTRY SUBJECT I: CASE OF PUBLIC UNIVERSITY IN VENEZUELA

Authors

  • Belén María Paricaguan Morales Disther C. LTDA
  • José Luis Muñoz Cuevas Disther C. LTDA

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v23i1.864

Keywords:

student dropout, permanence, dropout, qualitative method, educational strategies, general chemistry, student motivation

Abstract

Abstract

The objective of the research is to describe the causes that originate the desertion of students who are studying the first semester of the engineering career, in the subject General Chemistry I, period II-2015 of a public university in Venezuela. The applied methodology was of a non-experimental design, of a qualitative approach, of an exploratory and descriptive type. Field research was used as a method, and as techniques the interview, observation and open questionnaire, applied to a sample of 18 students who gave their testimonies and lived experiences and three teachers who teach the subject of Chemistry. The general results showed that there is a marked insufficiency of educational strategies to counteract student desertion, added to the economic dimension that is the one that most impacts students so that they become dropouts, making it necessary to constantly seek the true reasons that cause dropout, in order to reduce the dropout rate in the subject of General Chemistry I. The testimonies of the students show that student dropout is one of the problems faced by universities. To date, in the case study university, an investigation has not been carried out to study the causes of this phenomenon focused on the qualitative; consequently, it is necessary to know how students think, what affects them and why they drop out in their studies, with an emphasis that allows the institution to make decisions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre Castillo, D. A. (2022). Análisis de factores que generan deserción escolar en planteles educativos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 3751-3774. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.2126

Albarrán, J. (2019). La deserción estudiantil en la Universidad de Los Andes (Venezuela). Educación y Humanismo, 21(36), 60-92. DOI: http://dx10.17081/eduhum.21.36.2806

https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2806

Amador Anguiano, J. D., González González C. A., Arias Soto M. P. y Carbajal Santillán M. G. (2021). El entorno familiar y la deserción escolar: el caso de la Facultad de Trabajo Social de la Universidad de Colima, México. Cuadernos de Trabajo Social, 34(1), 139-154. http://dx.doi.org/10.5209/cuts.67348

Arispe, C., Yangali, J., Guerrero, M., Lozada, O., Acuña, L., Arellano, C. (2020). La investigación científica. Una aproximación a los estudios de posgrado. Departamento de Investigación y Postgrados, Universidad Internacional del Ecuador. Guayaquil.

https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4310

Armas S. (2020). Análisis de los factores que inciden en la deserción estudiantil de los niños, niñas y adolescentes ecuatorianos en el periodo 2009–2019. Trabajo de titulación previo a la obtención del título de ingeniera en ciencias Económicas y financieras.

https://bibdigital.epn.edu.ec/bitstream/15000/21111/1/CD%2010628.pdf

Barroso-Tanoira, Francisco-Gerardo (2014). Motivos para la baja voluntaria definitiva de alumnos de licenciatura en instituciones de educación superior privadas. Un estudio en el sureste de México. Revista Iberoamericana de Educación Superior, V (14),19- 40. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299132095002

Chalpartar Nasner, L. T. M., Fernández Guzmán, A. M., Betancourth Zambrano, S., y Gómez Delgado, Y. A. (2022). Deserción en la población estudiantil universitaria durante la pandemia, una mirada cualitativa. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (66), 37-62.

https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n66a3

Cordero Y., Alvarado K., & Jiménez H., (2021). ¿Cómo hacer un trabajo de investigación? Camino seguro a la titulación. ISBN:978-9942-757-96-8. 1ra edición, Guayaquil-Ecuador. https://www.uteg.edu.ec/wp-content/uploads/2022/04/11.pdf

Estrella, S. (2015). Causas que determinan la deserción y la repitencia escolar.

Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Sede Ecuador. http://hdl.handle.net/10469/8857

Fonseca, Gonzalo, & García, Fernando (2016). Permanencia y abandono de estudios en estudiantes universitarios: un análisis desde la teoría organizacional. Revista de la Educación Superior, XLV (3) (179),25-39 ISSN: 0185-2760. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60447470003

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed. México, pp. 398-430). McGraw-Hill.

https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Lechuga Rodriguez, E. L. (2022). Pobreza infantil y su efecto en la deserción escolar (2002 - 2018): Child poverty and its effect on school dropout (2002-2018). Ensayos Revista De Economía, 41(1), 75–99. https://doi.org/10.29105/ensayos41.1-4 https://ensayos.uanl.mx/index.php/ensayos/article/view/228

Lugo B. (2013). La deserción estudiantil: ¿realmente es un problema social? Revista de Posgrado FACE-UC, 7(12), pp. 289-309. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/arje/arj12/art17.pdf

Marquina-Chidsey, G., Vargas M., y & Subero N. (2017). Seguimiento al rendimiento estudiantil en química I en el ciclo básico de ingeniería (octava parte) CE37Q24 (p. 151). http://www.asovac.org/lxvii-convencion-anual-de-asovac

Passailaigue Baquerizo, R., Amechazurra Tam, O., & Galarza López, J. (2014). La deserción y la repitencia en las instituciones de Educación Superior: algunas experiencias investigativas en el Ecuador. Universidad y Sociedad, 6 (1). pp. 102-107. http://rus.ucf.edu.cu/

Proyecto Alfa guía DCI-ALA/2010/94 (2014). Estudio sobre políticas Nacionales sobre el abandono en la educación superior en los países que participan en el proyecto Alfa-guía. https://www.researchgate.net/publication/266475186

Ramírez T, Díaz Bello R, Salcedo A. (2016). El Uso De Los Términos Abandono Y Deserción Estudiantil Y Sus Consecuencias Al Momento De Definir Políticas Institucionales. Congresos CLABES. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1391

Real Academia Española (2022). Diccionario de la Lengua Española http://dle.rae.es/?w=diccionario

Rochin Berumen, Fabiola Lydie (2021). Deserción escolar en la educación superior en México: revisión de literatura. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22), e01. Epub. https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.821

http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S200774672021000100101&lng=es.

Ruíz-Ramírez, R., García-Cué, J. L., Ruíz, F. y Ruíz, A. (2018). La relación bullying-deserción escolar en bachilleratos rurales. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2), 37-45. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.1527. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S160740412018000200037&lng=es&nrm=iso

UNESCO (2015). Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe, 60-71.

Published

2023-12-31

How to Cite

Paricaguan Morales, B. M., & Muñoz Cuevas, J. L. (2023). STUDENT DROPOUT IN THE GENERAL CHEMISTRY SUBJECT I: CASE OF PUBLIC UNIVERSITY IN VENEZUELA. Sinapsis, 23(1). https://doi.org/10.37117/s.v23i1.864
Share |