Mathematical logical thinking: A didactic strategy for its strengthening

Authors

  • Génessis Lisbeth Laz Rodríguez Universidad Técnica de Manabí
  • Mg. Ulbio Colón Durán Pico Universidad Técnica de Manabí
  • Dra. Leonor Alexandra Rodríguez Álava Universidad Técnica de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v1i22.767

Keywords:

pensamiento lógico, estrategias educativas, matemática

Abstract

The educational goals seek the development of competencies in students; however, reality, in many cases, shows a different scenario, especially after the pandemic, where children show significant gaps in the minimum required learning, especially in the areas of Language and Mathematics. The objective of the research was to design a didactic strategy to strengthen logical-mathematical thinking in sixth-year students of the "Juan Benigno Vela" School of Basic Education. For the execution of this qualitative-quantitative study, of a descriptive type, the Child Intelligence Test: Logical Reasoning was used, as well as an interview with teachers. The results reveal that children find gaps related to the minimum required learning, little development of logical thinking and therefore deficiencies in Language and Mathematics; In addition, teachers consider that, because it is a rural sector, they have few possibilities. A didactic strategy proposed by phases is presented as a product, which aims to achieve a training process in teachers with the involvement of parents, as well as its execution with didactic strategies that combine technological resources and those of the environment for the leveling of the children in the area of ​​mathematics. Consultation with specialists allowed us to validate its relevance. The strategy allows creating spaces for critical reflection, favoring communication, collaborative work between the actors of the educational community and a change of attitude about its management for the achievement of educational objectives.

Downloads

References

Andoneguí, M. (2004). El desarrollo del pensamiento lógico. Caracas: Colección procesos educativos.

Ayil, J. (2018). ENTORNO VIRTUAL DE APRENDIZAJE: UNA HERRAMIENTA DE APOYO PARA LA. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: RITI, 6(11), 34-39. file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Dialnet-EntornoVirtualDeAprendizaje-7107366.pdf

Balart Carmona, C., & Cortés Fuentealba, S. (2018). Una mirada histórica del impacto de las TIC en la sociedad del conocimiento en el contexto nacional actual. Contextos: Estudios De Humanidades Y Ciencias Sociales (41). http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1386

Balmaceda, T. (2017). Estrategia metodológica que utiliza la docente en el desarrollo lógico matemático para susalumnos de multinivel de educación inicial en el colegio público Esther Galiardys de ciudad Sandino en el segundo semestre del año 2016. Managua-Nicaragua. Universidad Nacional Autónoma De Nicaragua, Managua. https://repositorio.unan.edu.ni/3802/1/77035.pdf

Celi Rojas, S. Z., Sánchez Gahona, V. C., Quilca Terán, M. S., & Paladines Benítez, M. d. (2021). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de educación inicial. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 826-842. doi:https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.240

Feo, R. (2010). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Tendencias pedagógicas(16), 221-236. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/5273/33795_2010_16_13.pdf

Gaitán Riveros, C., López, E. A., Quintero, M., & Salazar, W. (2010).

OrientacionesPedagógicas para la Filosofía en la Educación Media.

Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles241891_archivo_pdf_orie ntaciones_filosofia.pdf

Gordillo, M. B. (2016). Desarrollo del pensamiento lógico matemático en los niños de Primer Año de Educación General Básica, basado en la aplicación de software educativo. Riobamba: Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/5117

Granda, Y., & Guachagmira, I. (2020). El juego en el desarrollo del pensamiento lógico matemático de las niñas y niños. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/21604/1/T-UCE-0010-FIL-902.pdf

Hernández Arteaga, I., Recalde Meneses, J., & Luna, J. A. (2015). Estrategia didactica: Una competenia docente n la formacion para el mundo laboral. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11(1), 73-94. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134144226005.pdf

Jiménez, A., & Robles, F. (2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje. Revista EDUCATECONCIENCIA, 9(10), 106-113. https://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/218/341

León Urquijo, A., Casas Antilef, J. d., & Restrepo Ramírez, G. (2016). Desarrollo del pensamiento lógico basado en resolución de problemas en niños de 4 a 5 años. Panorama, 10(19), 98-107. https://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/831

Lugo, J., Vilchez, O., & Romero, L. (2019). Didáctica y desarrollo del pensamiento lógico matemático. Un abordaje hermenéutico desde el escenario de la educación inicial. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 11(3), 18-29. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2422-42002019000300018

Llumiquinga Quispe, S. d., Macías Merizalde, A. M., & Guzmán, M. d. (2022). Desarrollo del pensamieno lógico matemático en niños de cinco años a través de un programa educativo interactivo. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 5(1), 159-168. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/481/496

Mantilla, G. (2021). DESARROLLO DE COMPETENCIAS MATEMÁTICAS MEDIANTE LAS TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN Y LA COMUNICACIÓN (TIC) EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA. UNIVERSIDAD PEDAGÓGICA EXPERIMENTAL LIBERTADORINSTITUTO PEDAGÓGICO RURAL “GERVASIO RUBIO”. http://espacio-digital.upel.edu.ve/index.php/TGM/article/view/321/313

Medina, M. (2017). ESTRATEGIAS PARA EL DESARROLLO DEL PENSAMIENTO LÓGICO-MATEMÁTICO. Didasc@lia: Didáctica y Educación., 9(1), 128. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6595073

Minerva Torres, C. (2002). El juego: una estrategia importante. Educere: La

Revista Venezolana de Educación, 6(19), 289

- 296.

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35601907

Montoya, M. (2021). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático en niños de educación inicial de 4 a 6 años . Revista arbritada del CIEG, 48, 115-124. https://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.48(115-124)-Montoya%20Daniela_articulo_id750.pdf

Paltán , G., & Quillo, K. (2011). Estrategias metodológicas para desarrollar el racionamiento lógico-matemático en los niños y niñas del cuarto año de educación básica de la escuela Martín Welte del cantón Cuenca, en el año lectivo 2010-2011. Universidad de Cuenca, Cuenca. http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/1870

Reyes, I., & Rodríguez, E. (2021). RECURSOS DIDÁCTICOS PARA EL DESARROLLO DE LAS HABILIDADES DEL PENSAMIENTO LÓGICO MATEMÁTICO EN LOS ESTUDIANTES DEL SÉPTIMO AÑO DE EDUCACIÓN BÁSICA “MAURICIO HERMENEJILDO”. UNIVERSIDAD ESTATAL PENÍNSULA DE SANTA ELENA. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/7452/1/UPSE-TEB-2022-0043.pdf

Salamanca , D., & López, A. (2021). Las TIC en la práctica pedagógica como estrategia de fortalecimiento, motivación y desarrollo. Universidad Cooperativa de Colombia. http://74.208.53.179/bitstream/20.500.12494/33922/1/2021_tic_desarrollo_posgrado.pdf

Suárez Abad, G. L. (2019). RECURSOS EDUCATIVOS DIGITALES EN EL DESARROLLO DEL PENSAMIENTO LÓGICO MATEMÁTICO. DISEÑO DE UNA APLICACIÓN EN EL LENGUAJE VISUAL. UNIVERSIDAD DE GUAYAQUIL FACULTAD DE FILOSOFÍA, LETRAS Y CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN. file:///C:/Users/user/Downloads/BFILO-PSM-19P028%20SUAREZ%20ABAD%20(3).pdf

Tapia, J., García, D., Erazo, J., & Narváez, C. (2020). Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia didáctica para el desarrollodel razonamiento lógico matemático. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 753-772. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7611074

Published

2023-06-28

How to Cite

Laz Rodríguez, G. L., Durán Pico, M. U. C., & Rodríguez Álava, D. L. A. (2023). Mathematical logical thinking: A didactic strategy for its strengthening. Sinapsis, 1(22). https://doi.org/10.37117/s.v1i22.767