Role of motivational theories in the study of consumer behavior.

Rol de las teorías motivacionales dentro del estudio del comportamiento del consumidor

Authors

  • Edgar Manuel Delgado Quintana 1177

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v2i21.662

Keywords:

Theories of motivation, consumer behavior, marketing.

Abstract

In this research article, the role of the main motivational theories is reviewed, within the study of the consumer, analyzing the causes and effects, both internal and external, of motivation. The methodology used is of a documentary type, where the different theories and positions of the main authors of motivation in relation to consumer behavior are analyzed. Marketers use these theoretical models of the motivational approach to design their strategies, which are reflected in the marketing plan, to achieve the business objectives of companies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alderfer, C. (1969). Una prueba empírica de una nueva teoría de las necesidades humanas. ELSERVIER, 142-175.

Alonso, L. (2005). La era del consumo. Madrid: Siglo XXI.

Berne, E. (1964). Juegos en que participamos. Mexico: Diana, S. A.

Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. CISSPRAXIS, 165.

Corona, G. (2012). Comportamiento del Consumidor. México D.F.: Red Tercer Milenio.

Delgado, J. (1998). La Felicidad. Barcelona: Ediciones Tema de Hoy.

Flores, C. (1994). Motivación una alternativa para el éxito. Caracas: Universidad. Obtenido de https://diccionarioactual.com: https://diccionarioactual.com/motivacion/

Freud, S. (1923). Psicoanálisis y Teoría de la Libido. Buenos Aires: Amorrorto Editores.

Herrera, F., Ramirez, M., Roa, J., & Herrera, I. (2004). Tratamiento de las creencias motivacionales en contextos educativos pluriculturales. Revista Iberoamericana de Educación, 72-85.

Herzberg, F. (1993). La Motivación en el Trabajo. Londres: Taylor & Francis.

Marcano, M. (2003). La ciencia de la psicología en el nuevo milenio. Valencia: La Autora.

Maslow, A. (1991). Motivaciòn y Personalidad. Madrid: Ediciones Díaz de Santos, S. A.

McClelland, D. (1989). Estudio de la Motivaciòn Humana. Madrid: Narcea S.A Ediciones.

Mcgregor, D. (2006). El lado humano de las empresas. Madrid: MCGRAW-HILL.

Mclean, P. (1998). Evolución del Cerebro Triuno. Nueva York: Editorial Pleumpress.

Mercado, S. (2010). Comportamiento del consumidor. México, D.F.: Delta Publicaciones.

Mollá , A., Berenguer, G., Gómez, M., & Quintanilla, I. (2013). Comportamiento del consumidor. Barcelona: Editorial UOC.

Muñiz, R., & Muñiz, V. (2016). Marketing en el siglo XXI. Madrid: Centro de Estudios Financieros.

Ñaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J., & Romero, H. (2018). Metodología de la Investigación. Bogota: Ediciones de la U.

Pardo, I. (2013). La psicología económica y del consumidor en la sociedad de la. Información psicológica, 115-128.

Raiteri, M., & Ocaña, H. (2016). El comportamiento del consumidor actual. Cuyo: Tesis pregrado en Universidad Nacional de Cuyo.

Romo, M. (2015). Entrena tu cerebro. Madrid: Alienta.

Turienzo, R. (2012). Carisma complex. Madrid: Alienta.

Turienzo, R. (2016). El pequeño libro de la motivación. España: Editorial de Centro Libros PAPF.

Published

2022-12-31

How to Cite

Delgado Quintana, E. M. (2022). Role of motivational theories in the study of consumer behavior.: Rol de las teorías motivacionales dentro del estudio del comportamiento del consumidor . Sinapsis, 2(21). https://doi.org/10.37117/s.v2i21.662

Issue

Section

Articulo Especial. Temas Latinoamericanos
Share |