Modelo de gestión en Clínicas Odontológicas de la Universidad San Gregorio de Portoviejo

Authors

  • Martha Yadira García Briones Universidad San Gregorio de Portoviejo
  • David León Zambrano Universidad San Gregorio de Portoviejo

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v2i21.656

Keywords:

Modelo de gestión, clínicas odontológicas, calidad, servicio

Abstract

Management model in Dental Clinics of San Gregorio Portoviejo University

The Dentistry School of San Gregorio Portoviejo University manages dental clinics for the teaching-learning process of the students, and to provide a service to the community; Consequently, it is necessary to have a management model that guarantees the process flow into the different dimensions: political, technical and economic; Therefore, the study aims to definite and evaluate the management model of the dental clinics of the USGP, carrying out a qualitative research of a descriptive nature and non-experimental design, taking information from the face-to-face clinics that were held at the University. The study participants were 20 people around who nowadays work in the clinics, including teachers and administrators, who answered questions according to a structured questionnaire with a Liker Scale, which allowed generating a total Cronbach's Alpha of 0.92, where the main conclusion is that the management model manages the resources adequately, focusing on the quality of the service.

Keywords: Management model, dental clinics, quality, service.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, L. F. (2017). Modelos de Gestión. Bogotá D.C.: Fundación Universitaria del Área Andina.

Amador Porro, C. O., & Cubero Menéndez, O. (2010). Un sistema de gestión de calidad en salud, situación actual y perspectivas en la atención primaria. Revista Cubana de Salud Pública, 36(2), 175-179.

CACES. (2015). Resolución No. 104-CEAACES-SO-12-2014. Obtenido de https://www.caces.gob.ec/wp-content/uploads/Documents/EVALUACI%C3%93N%20DE%20CARRERAS%20DE%20DERECHO/Reglamento%20de%20evaluaci%C3%B3n%2C%20acreditaci%C3%B3n%20y%20categorizaci%C3%B3n%20de%20carreras%20de%20las%20IES.pdf

Careaga, B. M. (2013). Gestión del Conocimiento. Obtenido de Modelos de referencia para su inserción en Educación.: https://www.ucsc.cl/wp-content/uploads/2013/09/educacion-parte-2.pdf

Chilán Robles, S., Chilán Indacochea, J. S., Marcillo Indacochea, M., & Álvarez Indacochea, A. (2016). Modelo de Gestión Administrativa para optimizar el desempeño de los gobiernos autónomos descentralizados parroquiales. 3c Empresa, 99-113.

Daouk-Öyry, L., Sahakian, T., & van de Vijve, F. (2021). Evidence-Based Management CompetencyModel for Managers in Hospital Settings. British Journal of Management, 32, 1384-1403. doi:10.1111/1467-8551.12434

García-Briones, M., Romero, E., & Rodriguez, G. (2017). Proceso logístico en la cadena de suministros de pequeñas y medianas empresas. Revista Científica Sinapsis, 1, 10.

González Gil, E. (2018). Modelo Institucional de gestión Universitaria: Universidad Santo Tomás de Colombia. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales., 259-285.

Hincapie, Y. (2016). Importancia de la responsabilidad social en el sector salud. Bogotá: Universidad Militar Nueva Granada.

Kaplani, G., & Zafiropoulos, K. (2022). A model of quality assurance in primary education management. The case of Greece. Cogent Businees&Management, 9(1). doi:10.1080/23311975.2021.2016555

López-Portilla, J., Pilataxi-Sánchez, S., Rodríguez-Escobar, L., Vellásquez-Rivera, A., López-Blandón, M., Martínez-Delgado, C., & Agudelo-Suárez, A. (2013). Determinantes de la satisfacción de la atención odontológica en un grupo de pacientes atendidos en la Clínica del Adulto de la Facultad de Odontología de la Universidad de Antioquia. Gerencia y Políticas de Salud, 209-225.

Medina, G. V., Almansa, M. A., León, S. M., & Torres, P. D. (2020). Gestión del conocimiento y capital social en la universidad. El caso de la Facultad de Comunicación de la Universidad. Encontros Bibli, 25, 1-21.

Moreno Mendez, W., Sánchez González, C. L., Orozco Cuanalo, L., & Álvarez Herrera, Á. F. (2007). La calidad de la atención en el servicio odontológico. Odontología Actual, 52-56.

Román, A. (2012). Modelos de gestión en las organizaciones de salud. Revista Biomédica Medwave.

Terrazas Pastor, R. A. (2009). Modelo de Gestión Financiera para una organización. Pespectivas., 55-72.

Tobar, F. (2002). Modelos de Gestión en Salud. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

Universidad San Gregorio de Portoviejo. (2022). Misión y Visión de la Carrera de Odontología. Obtenido de Generalidades de la Carrera de Odontología.: https://odontologia.sangregorio.edu.ec/misionvision.php

Valarezo, B. O., García-Briones, M., Negrín, E., & Vergara, G. (2019). Diagnósitico situacional de planificación de la cadena de suministro, caso de estudio Agroexportadora JUNIPERTREE CIA. LTDA. Universidad San Gregorio de Portoviejo, 7-15.

Vergara, C., & Zaror, C. (2008). Proceso de enseñanza-aprendizaje en la clínica odontológica. Aspectos teóricos. Educación, Ciencia y Salud, 6-11.

Published

2022-12-31

How to Cite

García Briones, M. Y., & León Zambrano, D. (2022). Modelo de gestión en Clínicas Odontológicas de la Universidad San Gregorio de Portoviejo. Sinapsis, 2(21). https://doi.org/10.37117/s.v2i21.656
Share |

Most read articles by the same author(s)