Aplicación del Aprendizaje Basado en Problemas enfocado en el desarrollo del pensamiento creativo
DOI:
https://doi.org/10.37117/s.v2i20.564Keywords:
Problem-based learning: Teaching strategies: Creative thinking: Teaching process: Creative techniquesAbstract
Problem-based learning is a modern teaching methodology, which many teachers apply in classrooms to impart their content, it is precisely here when traditional teaching is put aside, by giving way to this process the student is favored, since it is much more didactic. The objective of this article was to analyze the application of problem-based learning for the development of creative thinking in middle school students. This study was carried out at the Treinta de Septiembre Educational Unit of the Rocafuerte Canton with students and teachers. To achieve this purpose, an investigation was carried out with a qualitative-quantitative approach, it was exploratory, bibliographic and explanatory, using inductive, deductive, analytical and synthetic methods, which allowed us to delve into the object of study. The information was collected through an interview with teachers and a survey with students sent via google forms and through a link. The results highlight that the problem-based learning methodology is not applied properly, since teachers confuse it with a method, methodology or strategy, therefore, students are unaware of its adequate development based on this type of methodology. It is concluded, then, that not all teachers apply this methodology to strengthen the creative thinking of their students, in addition to the fact that they do not have clear knowledge about the importance of using this process in their classrooms to achieve meaningful learning.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sinapsis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El Copyright posee el propósito de proteger tanto la propiedad intelectual de los autores como sus resultados. El comité editorial de la Revista Sinapsis se compromete con los autores a proteger, defender y preservar tanto su trabajo como su reputación, y toma muy en serio las acusaciones de infracción, plagio, disputas éticas y fraude. Si un autor se da cuenta de un posible plagio, copia de resultados, fraude o infracción, le rogamos que se comunique con la mayor brevedad posible con el comité editorial de la revista Sinapsis.
CC BY-NC-ND: esta licencia permite a los reutilizadores copiar y distribuir el material en cualquier medio o formato solo sin adaptarlo, solo con fines no comerciales y siempre que se le atribuya al creador.
Términos de Licencia:
Reconocimiento: debe otorgar el crédito correspondiente, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se realizaron cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de ninguna manera que sugiera que el licenciante lo respalda a usted o su uso.
No comercial: no puede utilizar el material con fines comerciales.
No Derivada: si remezcla, transforma o construye sobre el material, no puede distribuir el material modificado.
Sin restricciones adicionales: no puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia.
El autor esta en la obligación de seguir las exigencias según lo instruido en la licencia ubicada en el enlace: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es