Comparative Study between Concept Maps and Mentefacts

Authors

  • Agustín de la Herrán, Dr Universidad Autónoma de Madrid
  • Manuel Linares Alvaro, Ing Universidad de Granma, Cuba
  • Martha Lorena Mendoza Navarrete, MSc. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v1i1.5

Abstract

RESUMEN

 La educación actual se ha caracterizado por el empleo de técnicas educativas encaminadas a facilitar y mejorar la calidad del aprendizaje. Tanto los mapas conceptuales, como los mentefactos, son herramientas encaminadas a lograr los  propósitos  antes  señalados,  sin  embargo,  ambos  recursos  presentan destacadas similitudes y diferencias, también existen marcados aspectos positivos y negativos entre ambos organizadores gráficos. Este artículo surge de esta situación, tomando como base la idea de proponer un recurso u organizador gráfico, que sea capaz de mezclar tanto mapas como mentefactos, para que sea capaz de aprovechar las potencialidades de cada uno, y minimizar sus aspectos negativos.

También, se ha incluido una breve descripción y conceptualización de ambos organizadores, profundizándose en sus aspectos tanto negativos como positivos, ventajas, diferencias y similitudes.

 ABSTRACT:

 Nowadays education has been characterized by the use of educational techniques to facilitate and improve the learning quality. Both concept maps and “mentefactos” are tools designed to achieve the purposes mentioned above, however, both have resources highlights similarities and differences, there are also marked aspects between positive and negative graphic organizers. This article arises from this situation, based on the idea of proposing an action or graphic organizer that is able of mixing well as maps as “mentefactos”, to be able   to   exploit   the   potentialities   of   each,   and   minimize   its   negative aspects.  Also, it has included a brief description and conceptualization of both organizers, deepening in their negative and positive aspects, advantages, differences and similarities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agustín de la Herrán, Dr, Universidad Autónoma de Madrid

Universidad Autónoma de Madrid, España MSc.

Published

2017-04-21

How to Cite

de la Herrán, A., Linares Alvaro, M., & Mendoza Navarrete, M. L. (2017). Comparative Study between Concept Maps and Mentefacts. Sinapsis, 1(1). https://doi.org/10.37117/s.v1i1.5

Issue

Section

Social Sciences and Education
Share |

Most read articles by the same author(s)