Search of scientific information for the improvement of contents in research protocols in subjects to support the engineering degree

Mejora de contenidos de protocolos de investigación

Authors

  • María Concepción Villatoro Cruz Tecnológico Nacional de México-Instituto Tecnológico de Minatitlán
  • Marina Cisneros Guerra Tecnológico Nacional de México-Instituto Tecnológico de Minatitlán
  • Ingrid Monciel Lugo Martínez Tecnológico Nacional de México-Instituto Tecnológico de Minatitlán

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v3i18.420

Keywords:

research, competition, search for information, improvement

Abstract

The professional training of an Engineer must be comprehensive and comply with competencies that contribute to the construction of their knowledge, the research competence is the core of this work and represents the area of ​​improvement to be addressed; the students present deficiencies in the search for scientific information for the generation of research protocols. This research aims to improve search strategies and information management for the development of research protocols using technological resources and search engines to obtain final products of scientific quality. Two surveys are applied, diagnostic and improvement, the latter is applied in two moments: before providing content support in the search for information and after having done so, showing that the quality of the products obtained in the subjects of the line of research. It is applied during 3 school semesters (time1, time2 and time 3) to a total accumulated sample of 230 students. The research is quantitative with a non-experimental longitudinal trend design with a descriptive scope. The diagnostic results indicate that Google is the resource most used by students to carry out their research. The results show an improvement in the quality of the contents in research protocols by providing exclusive materials on this subject during the course. It is concluded that students need a teaching or content guide to effectively search for information in formal and recognized spaces for the scientific union.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antúnez, A. G., & Veytia Bucheli, M. G. (2020). Desarrollo de competencias investigativas y uso de herramientas tecnológicas en la gestión de información. Revista Conrado, 16(72), 96-102. Recuperado de http://conrado. ucf.edu.cu/index.php/Conrado

Antúnez, G., Pellicer, Y., Valera, Y., Sánchez, W., Ollarzábal, Á., & Alés, A. (2012). Curso virtual de redacción científica e infotecnología sobre la plataforma Moodle: resultados y experiencias. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (41), 173-183. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/368/36828247013.pdf

Corral. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos.

DGEST (2012). Modelo educativo para el siglo XXI. Formación y desarrollo de competencias profesionales. ISBN: 978-607-7912-20-0. Impreso en México. Recuperado de https://www.tecnm.mx/director-general/modelo-educativo-para-el-siglo-xxi-formacion-y-desarrollo-de-competencias-profesionales-dp2

Donoso Moreno, j. E. (2017). Análisis de la redacción periodística y uso de la tecnología digital, en los estudiantes del primer semestre de la carrera de Comunicación Social en el año 2015 (Doctoral dissertation, universidad de Guayaquil). Recuperado de http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/15313/1/TESIS%20JORGE%20DONOSO.pdf

George, C. & Salado, L. (2019). Competencias investigativas con el uso de las TIC en estudiantes de doctorado. Apertura (Guadalajara, Jal.), 11(1), 40-55. https://doi.org/10.32870/ap.v11n1.1387

Ramos, E. (2015) “Prueba T de Student para datos relacionados (muestras dependientes),” (en línea), consultada por Internet el 30 de junio del 2015. Recuperado de http://www.ray-design.com.mx/psicoparaest/index.php?option=com_content&view=article&id=232:t-student-dr&catid=52:pruebaspara&Itemid=61.

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación. McGraw Hill.

Kriscautzky, M., & Ferreiro, E. (2014). La confiabilidad de la información en Internet: criterios declarados y utilizados por jóvenes estudiantes mexicanos. Educação e Pesquisa, 40(4), 913-934.

Marrero Sera, E. (2015). Manejo de bases de datos competencias en la búsqueda y acceso a la información digital I. Recuperado de https://repositorio.unphu.edu.do/handle/123456789/919

Quirós Domínguez, c. L., & Valls Figuera, r. G. (2017) El aporte de las asignaturas de investigación y los aspectos a reforzar en la formación para la realización del trabajo de fin de grado de pedagogía. La percepción de los estudiantes.

R. E. Walpole, R. H. Myers y S. L. Myers. (1999) “Probabilidad y Estadística para Ingenieros, 6a ed.,” Prentice-Hall Latinoamericana, México, 1999.

RUA. Biblioteca Universitaria de Alicante (2013). La búsqueda de información científica. Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/33983/1/BUSQUEDA_informacion_DOCTORADO.pdf

Vivas, G. P. M., Chacón, J. W. B., & Peña, H. C. (2015). Desarrollo de competencias informacionales en contextos universitarios: enfoques, modelos y estrategias de intervención. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, 29(65), 39-72. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0187358X16000150

Walpole, R. E., Myers, R. H., Myers, S. L., & Ye, K. (2012). Probabilidad y estadística para ingeniería y ciencias. Norma, 162, 157.

Zachman, P. P. (2015). Infotecnología en la Formación de Posgrado. In X Congreso sobre Tecnología en Educación & Educación en Tecnología (TE & ET) (Corrientes, 2015). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/48965/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2020-12-03

How to Cite

Villatoro Cruz, M. C., Cisneros Guerra, M., & Lugo Martínez, I. M. (2020). Search of scientific information for the improvement of contents in research protocols in subjects to support the engineering degree: Mejora de contenidos de protocolos de investigación. Sinapsis, 3(18). https://doi.org/10.37117/s.v3i18.420

Issue

Section

Information and Communication Technologies
Share |