Technological tools for the management of scientific information in students of the Agronomy career

Herramientas tecnológicas para la gestión de información científica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v3i18.419

Keywords:

: information management, infotechnology, agronomy career

Abstract

Environmental education constitutes a vital option in the face of the crisis in which the world is immersed, hence the importance of the subjects that form culture and awareness on these issues. In this work, an analysis of the use of infotechnology tools in information management is carried out in students who take the Environmental Education subject in the Agronomy career, at the Technical University of Cotopaxi, in Ecuador. The study population is made up of 37 students and a sample of 33 students was selected. The research was developed under a descriptive exploratory quantitative approach, based on a descriptive non-experimental design. A diagnosis is obtained that allows projecting the formation of technological competencies that support the development of student research projects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayes, G. (2004). Medio ambiente: Impacto y desarrollo (Vol. Divulgación Científica). Ciudad de La Habana: Científico-Técnica.

Flores, C. (2019). Las competencias digitales en los alumnos de ingeniería agronómica de la universidad nacional de cuyo. (Licenciatura en Tecnología Educativa Tesina), Universidad Tecnológica Nacional. Facultad Regional Mendoza, Ecuador.

Freire, P. (1995). La educación como una acción cultural. San José, Costa Rica: EUNED.

Galano, C., Curi, M., Motomura, O. et al. (2002). "Manifiesto por la vida: Por una ética para la sustentabilidad". Ambiente & Sociedade, V(10 ).

Gómez, E., Fernando, D., Aponte, G. y Betancourt, L. (2014). "Metodología para la revisión bibliográfica y la gestión de información de temas científicos, a través de su estructuración y sistematización". Revista Dyna, 81(184), 158-163.

Martínez, R. (2010). "La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual". Revista Electrónica Educare, XIV(1), 97-111.

Moncada, S. (2014). "Cómo realizar una búsqueda de información eficiente. Foco en estudiantes, profesores e investigadores en el área educativa". Revista Investigación en Educación Médica, 3(10), 106-115.

Reyes, J., Cárdena, M. y Gavilánez, T. C. (2020). "Desarrollo de competencias investigativas mediadas por tecnologías en estudiantes de la carrera de agronomía". Revista Conrado, 16(73), 108-113.

Rojas, E., Quintero, J. y Ancízar, R. (2003). " Investigación pedagógica en el currículo de educación ambiental en la universidad de caldas colombia". Revista Iberoamericana de Educación(11), 1-12.

Sarango, J. A., Sánchez, S. y Landívar, J. (2016). "Educación ambiental. ¿por qué la historia?". Revista Universidad y Sociedad, 8(3), 184 -187.

Secretaría de Ambiente y Desarrollo Sustentable. (2009). Educación ambiental. Aportes políticos y pedagógicos en la construcción del campo de la educación ambiental. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, República Argentina: Secretaría de Ambiente y Desarrollo Sustentable de la Nación.

UNESCO. (2004). Education for a sustainable development. Fecha de consulta 1-8-2020, 2020, Disponible en: http://portal.unesco.org.education/en/ev.php-URL_ID=23298&URL_DO=DO_TOPIC&URLSECTION=201html

UNESCO. (2014). Década por una educación para la sostenibilidad: Organización de Estados Iberoamericanos.

UNESCO Etxea. (2020). Manual de educación para la sostenibilidad: UNESCO.

Wilson, V., Rodríguez, M., Jiménez, J. y Nieves, M. (2013). "El uso inteligente de herramientas de búsqueda". Perfiles Educativos, XXXV(141), 115-130.

Published

2020-12-03

How to Cite

Salazar Arias, J. P., Gavilánez Buñay, T. C., Picay Ronquillo, W. J., & Tapia Ramírez, C. S. (2020). Technological tools for the management of scientific information in students of the Agronomy career: Herramientas tecnológicas para la gestión de información científica. Sinapsis, 3(18). https://doi.org/10.37117/s.v3i18.419

Issue

Section

Information and Communication Technologies
Share |